דילוג לתוכן העיקרי

תפילה על אחר, וברכה לבטלה.

שאלה

שלום וברכה מארי ערוסי בתשובתך הקודמת אמרת שהמתפלל משפיע על אחרים בכך שהוא גורם לכם השפעה ומרעיד את לבבותיהם. אם כך, האם יש טעם להתפלל על שבוי? הוא לא יודע אפילו שמישהו מתפלל עליו. ושאלתי השניה: למה המברך ברכה לבטלה צריך לומר בשכמל"ו, הרי הוא אומר 'ברוך' אתה ה'. הוא לא מזכיר לבטלה, הוא מברכו.
תודה וברוך תהיה

תשובה

א. שבוי יהודי בידי אויבים מרצחים שמאיימים על כלל ישראל, היא צרה של כלל ישראל. ולכן יש חשיבות לתפילות הרבים בכל זמן ובכל מקום. זאת ועוד, בדרך כלל השבוי מתפלל גם כשאינו דתי ביסודו, והוא יודע שהחברה בישראל נוקטת בכל אמצעי כדי לשחררו.
ב. שאלתך, דומני לא מדויקת. כי אין זה נכון שאם אדם בירך ברכה לבטלה, שיאמר בשכמל"ו, ויתקן הברכה לבטלה. אלא אם אדם בירך ברוך אתה ה', ונזכר שאין מקום לברכה, מסיים "למדני חוקיך", שזה פסוק מתהלים. וכן השומע ברכו את ה' המבורך, שלדעתו אין מקום לאמרו, יענה בשכמל"ו, ולא ברוך ה' המבורך לעולם ועד, שלדעתו היא ברכה לבטלה.