לימוד גמרא לבנות
כבוד הרב שלום רב הגעתי במהלך גלישה באנטרנט לאתר של מדרשה דת"ל לבנות החלתי לקרוא מתוך סקרנות איזה חומר מקנים להם שם ונדהמתי לראות את הקטע הבא: "מדרשת ... מקווה להוות עבור תלמידותיה מוקד לבירור כנה ועמוק של עצמן ושל יהדותן, ולהוות עבורן נקודת מפגש המחברת בין ה"אני" לבין התורה. המדרשה מאמינה כי חיבור זה יכול להיווצר רק באמצעות היכרות לימודית עם העושר התורני שיש לארון הספרים היהודי להציע לנו. גישה לארון הספרים היהודי, לא יכולה להתקיים ללא רכישת כלים רציניים בלימוד: כלים שיאפשרו לבת לפתוח בעצמה כל ספר מעולם התורה שיעלה על רוחה, להבין ולעמוד על הכתוב בו, באופן עצמאי ולא מתווך. לכן - הגמרא, שהיא הבסיס למרבית החיבורים התורניים, הן מבחינת השפה שלה והן מבחינת התוכן שלה, מהווה אצלנו רכיב לימודי שבלעדיו לא יתכן לימוד תורה והיכרות עם עולם התורה לנשים ומתוך כך עולה וצומחת, מחויבות הלכתית, שמהווה בסיס קיומי בעבודת ה' וראוי לה שתבסס ותהיה מועצמת על ידי בירור ולימוד מעמיק. ... התלמוד היינו הספר הבסיסי והשורשי ביותר שעליו מושתת התושב"ע בפרט והיהדות בכלל. צורת החשיבה, הידע, והמטען הרוחני בתלמוד הם אבני יסוד ללמוד כל התורה כולה, וע"כ המדרשה חושבת שלא יתכן שבעידן שעולם הספרים היהודי פתוח לכל מאן דבעי האישה היהודית לא תכיר את הספר החשוב ביותר והמשמעותי ביותר לעולמה הרוחני, כמו כן לתשובה מעמיקה יותר תוכלי להגיע רק לאחר שתתנסי בלימוד גמרא משמעותי בתום שנת הלימוד במדרשה." ונראה לי מתוך המשך קריאתי שהדגש בעיקר הוא על הגמרא.
1) האם מותר לבנות ללמוד גמרא? והרי יש רמב"ם מפורש (שאיני זוכר מקורו כעת) שלא ילמד אדם ביתו גמרא.
2) איזה ערכים הם מקנים בכך? שהאשה צריכה לתפוס את מקומו של הגבר? (בעוד שמעמד האשה ביהדות יותר גבוה)
3) מה הם מצפים? שהבנות יהיו פוסקות? והרי אשה עם הרגש שלה לא יכולה לרדת לעומקן של דברים.
4) נראה לעניות דעתי שמכאן הדרך לכפירה קרובה מאוד ואם אני טועה אודה לרב שיוכיח אותי.
תודה וכבוד רב
לימוד גמרא בדרך של לימוד הוויות אביי ורבא, לא הותר. אבל לימוד אודות התלמוד או הצגת עניין התלמוד שיש בו כדי להעשיר אותן בגישה הערכית של חכמי ישראל ובמיוחד בעניין צניעות - מותר. מותר לנשים מלומדות להורות הלכה לנשים, שהרי הנביא אומר, ואשלח לכם את משה ואהרן ומרים, ויונתן תרגם, משה להורות הלכה לגברים, מרים - להורות הלכה לנשים, ואהרן - לכפר על ישראל. לענ"ד הם אינם צודקים בדרכן זו, אם באמת זו דרכם, כי לא עיינתי במקור, רק בדברים שאתה מצטט בשמם, וייתכן שיהיו לכך השלכות שליליות, אבל לא נראה לי שיש סכנה של כפירה, כי תלוי איך מלמדים ומה.