דילוג לתוכן העיקרי

כללי

שאלה

לכבוד הרב,
שלום וברכה! בראשית הדברים אציין שאני נשואה לתימני ונוהגת בכל ע"פ השו"ע התימני. לאחרונה החלנו בתהליך התחזקות מבחינה רוחנית והחלטנו עלייך כרב שלנו בבחינת "עשה לך רב". לכן בכל שאלותיי אלייך ברצוני לדעת את ההלכה ע"פ התימנים, ואתה ענית לי באופן כללי מאוד!
1. בעניין כיסוי הראש השו"ע מחמיר מאוד. האם אני יכולה להותיר שיער ברוחב 2 אצבעות ולא להסתיר את השיער שבין האוזן למצח?
2. בעניין ראש גלוי וטרנינג ליד אבי ואחיי לא ענית לי. האם מותר?
3. בעניין חיבוקים ונשיקות לאבי ואחיי?
4. בעניין המוך דחוק צריך לנהוג ע"פ הרמב"ם או ע"פ השולחן ערוך? ובעננין הבדיקות אפשר מלכתחילה לנהוג רק בראשון ובאחרון?
5. בעניין השבועה - אינני בטוחה כלל וכלל שנשבעתי שלא לדבר עם בעלי. יתכן וזה כלל לא קרה. האם גם אז עליי להתיר?
6. סוגייה חינוכית וחשובה - לפני כ 4 חודשים, עברנו מנתניה לירושלים בשל מצב נפשי קשה בו הייתי. ( יחד עם 4 ילדינו שיחיו) ומיהרנו לרשום את הבנות למסגרות חינוכיות. ( אחת בכיתה א' והשנייה בגן) כנראה שמיהרנו מידי ורשמנו אותן לביה"ס ממ"ד של חב"ד בו החינוך מעורב, הרמה התורנית בינונית והחברה לוקה בחסר. ומעל הכל השקפת העולם שהרבי הוא המשיח!! כעת במבט לאחור אנו מגלים את ה"טעות" אבל שוקלים אם לתקנה שכן הבנות התאקלמו כ"כ יפה ועוד מעבר יכול להשפיע עליהן לרעה! בפרט שבי"ס ה"טוב" מרוחק מאוד ואין הסעות. ואין באפשרותנו לקחת אותן. מה דעתך? אשמח לתשובות במהרה.
תודה רבה.

תשובה

1. לפי הדין ניתן להקל. אמהותינו בתימן נהגו להחמיר בזה, בארץ יש שנהגו להקל.
2. גילוי ראש - אסור. טרנינג - לא מספיק צנוע.
3. אסור.
4. לפי הרמב"ם אין צורך במוך דחוק. ואפילו לא בדיקה לעומק. אבל מורנו הרב יוסף קאפח הורה שבארץ תבדוקנה בדיקה לעומק, אך לא דחוקה ולא חטטנית יתר על המידה. לכתחילה צריכה לבדוק יום יום.
5. מן הספק - כדאי שתתירי. ולהבא תיזהרי שלא להישבע. ושגם בעלך ילמד. כשהוא שומע על נדרים ושבועות, שיש להן השלכה אליו, שיפר אותם ממש ביום שמעו.
6. חינוך בנים ובנות, הוא דבר מאד מאד רציני, וצריך הרבה שיקול דעת, מהרבה בחינות. ובודאי שאין לטלטל בנות כל ארבעה חדשים. לכן טוב שתיוועצי עם רב במקום.