דילוג לתוכן העיקרי

הלכות שבת

שאלה

שלום לכבוד הרב,
הרמב"ם בהלכות שבת פרק כב/ד כותב שמותר לאדם להניח קיתון של מים כנגד המדורה כדי להפיג צינתם.
א. האם מדובר במים שנתחממו לפני שבת ונתקררו או במי ברז?
ב. כיצד ניתן לשמור שלא יגיעו המים לידי חימום? ומהו השיעור לכך?
ג. האם מותר להניח מים מול תנור חימום? אם לא, מה הסיבה?
ד. מהי ההגדרה לפי הרמב"ם ל -
א. תבשיל שלא בושל כל צרכו
ב. לחמין שלא הוחמו כל צרכם
ג. לבשיל ולא בשיל
בתודה מראש

תשובה

א. גם במי ברז, כי לא מדובר בחימום, רק במשהו שקרוב לפושר, רק להפיג את הצינה.
ב. יש להניח את האצבע במים מדי פעם בפעם, כדי לראות אם כבר הפיגו צינתם, יש ליטלם משם. מה גם שמדובר במקום כזה, שאין המים יכולים להתחמם או לרתוח כתוצאה מן החום, שהרי אין הקיתון על המדורה, אלא בצד המדורה, במרחק מסוים.
ג. מותר, כמו במדורה.
ד. תבשיל שלא נתבשל כל צרכו, זהו תבשיל שלא הגיע למחצית בישולו. לגבי חמין, כל שאין היד סולדת בו.