דילוג לתוכן העיקרי

יציאת ידי חובת קידוש ע"י מחלל שבת

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב יורנו כבוד הרב,
מה דינו של אדם הנאלץ להתארח בער"ש, ובעה"ב עשה מלאכה הידועה והאסורה בשבת (כהדלקת אור החשמל) ובא בשאת נפש לקדש על הכוס. - האם יוצא המתארח ידי חובת קידוש? - והיה ולא, האם עליו לקדש בעצמו בסתר (והכוס לא מעכבת)? - האם יש חילוק בכל הנ"ל כאשר מדובר באביו של המתארח? - האם יש חילוק בנ"ל כאשר אירע כן בקידוש היום?תודה רבה! בברכת יגדיל תורה ויאדירה הקטן יהושע

תשובה

א. היום לא צריך להתארח אצל אדם כזה, ואם הדבר נעשה בשוגג, עליו להכינו מראש, אם רוצה הוא לקרב אותם.
ב. אם אותו מארח מבקר בביכנ"ס ואשתו מדליקה נרות, והוא נוהג לקדש, בדיעבד יצא האורח ידי חובתו באותו קידוש, אם היין מבושל, למי שמקדש על יין מבושל, אבל יכול האורח לומר בלחש רק את ברכת הקידוש על הפת, בשעת הסעודה.
ג. אם אביו הוא המארח, על הבן האורח להעיר לו בדרכי נועם, ואם לא, שהבן יקדש בלחש לעצמו.
ג. כנ"ל לגבי קידוש היום.