מתי מניחים תפילין בראש חודש?
לפי שיטת הרמב"ם לא מורידים תפילין אחרי שקוראים הלל וס"ת ומוסף.
יש שאלה: אם התפילין נקראים פאר, ומוסף נקרא פאר
איך זה לא נפגש דומה בדומה?
הרב עזריה בסיס פסק, שצריך להוריד את התפילין לפני מוסף.
ואני זוכר שמארי היה מניח ולא מוריד עד סוף התפילה, תפילת שמונה עשרה, הלל, מוצאים ס"ת ומוסף. שלא יהיה חוצץ והוא רחום.
יש שמורידים לפני מוסף.
אני אומר שצריך כמו מארי.
על סמך מה לפסוק?
לפי הדין, זמן מצווה תפילין כל היום, במשך היום, בימי חול, חוץ משבתות וחגים, והלילות. לפי זה, בראש חודש מניחים תפילין במהלך כל היום.
אולם אחרי התלמוד, המקובלים הנהיגו לחלוץ תפילין בראש חודש, לפני מוסף, בגלל שבקדושה אומרים כתר (לכפי כתבי יד תימן, ובמנהג אשכנז אומרים במוסף נקדיש, ולא כתר).
לפי המנהג הקדום בתימן, לא חלצו תפילין בר"ח לפני מוסף גם כשאמרו קדושה בנוסח כתר.
ורק לפי המנהג המאוחר בתימן חולצים תפילין לפני מוסף של ר"ח בגלל שאומרים כתר.