מנהג בתר תלמודי
שלום כבוד הרב, רציתי קודם כל להודות לך על כל פועלך, ורציתי לשאול ברשותך שאלה:
האם ישנה אפשרות לומר שע"פ הרמב"ם מנהג בתר תלמודי אינו מחייב הלכתית? במידה והתשובה היא לא האם לידיעתך ישנו איזשהו פוסק לאורך הדורות שעל פיו ניתן לומר זאת? במידה וכן אשמח למקורות ברשותך.
קשה לי מאוד מאוד להבין מדוע מנהג שנתקבל על ידי עם ישראל מחייב הלכתית וכיצד זה תורם לעם ישראל. במידה ונאמר שזה מצד שעם ישראל מושגח אז ניתן לומר שגם אדם שרוצה לשנות מושגח, במידה ונאמר שכל דור יראה כעושה תורה שונה ייתכן לומר כך גם לגבי התקבעות מנהגים חדשים ולא רק הסרת ישנים, במידה ונאמר שבוודאי יש לו יסוד ממשה מסיני אז היינו צריכים לומר זאת עד חתימת התלמוד ולא מעבר לו, וכולי וכולי, בעצם לא נקתלתי בשום תירוץ שאני מצליח להסתדר איתו בהגיון העני שלי, אני רואה שזה רק פוגע בעם ישראל עם תוספות ותוספות ועומס שהם לא חובה הלכתית, עם זה שקשה מאוד לגשר את ההלכה לכל העם על פי יסודות החובה, ועוד ועוד.
סליחה על הטורח ותודה רבה מראש.
לא נכון.
גם לפי רבנו, יש תוקף למנהגים בתר תלמודיים, גם בתחום איסור והיתר וגם בדיני ממונות וגם בענייני תפילות ומועדות.
אלא שלפי רבנו, הוא בודק כל מנהג לגופו, אם יש בו משהו שהוא מנוגד להלכה, או לאמונה, או מביא למידות רעות הוא פוסלו, ואם אין בו פגמים כנ"ל, רבנו אינו מבטלו, אבל הוא אישית לא נוהג בו, אלא אם יש לאותו מנהג שורש תלמודי.