אופן בציעת הפת וברכת המוציא
בשו״ע המקוצר סימן כ״ח סעיף י כתוב לגבי אופן בציעת הפת: פורס.. האם נכון יותר בשבת דווקא לפרוס בסכין או לחתוך ביד? כיוון שיש חוששים לדרך רעבתנות בחיתוך ביד בחול, אמנם אין עניין של רעבתנות לגבי שבת במקרים רבים.. וגם שמעתי את הרב שלמה יהודה בארי שמורה עדיפות לחתוך בסכין לחם משנה.. מה דעת הרב בזה?
עניין בציעת הפת בסעודה, כתב רבינו בהל' ברכות, ז, כמה דינים:
1 קודם בוצע ואח"כ אוכל.
2 כשיש רבים, בוצע ושם לפני עצמו בשבילו, ובוצע ומחלק לכל אחד.
3 רק לאחר החלוקה, המברך טועם ראשון ממה שהניח לעצמו ואחריו יתר הסועדים.
4 גם בשבתות ובמועדים מברך, פורס, מחלק, אוכל ואח"כ אוכלים. וכן בליל הסדר, מברך, בוצע, שם לפני עצמו בשבילו, אח"כ מחלק, אח"כ אוכל ואח"כ הם אוכלים.
5 אשר לבציעת הפת בשבת, אם מדובר בפיתה, הרי שבוצע, שם לעצמו ואח"כ מחלק.
6 אם מדובר בכיכר לחם נראה שעדיף לחתוך בסכין ולא ביד, כטעם שהזכרת.