דילוג לתוכן העיקרי

אורח חיים

שאלה

שלום כבוד הרב
1)האם מותר לאשה ללכת לגניקולוג שבודק את אותו המקום אצלה בבדיקות שאין בהם פיקוח נפש וודאי ואפילו אין ספק, האם יש מתירים לעשות בדיקות כאלו אפילו שאין ספק פיקוח נפש בדבר ומה דעת הרב ?כמובן שמדובר פה כאשר אין רופאה באותו אזור או שיש רופאה באותו אזור אך היא מאוד יקרה לעומת הרופא...שאם לא בתנאים אלו ברור לי שאין היתר
2)הרב אמר שמותר לגבר לצבוע שערו ע"י גוי במקום שהאשה מאיימת שתעזוב אותו אם לא יצבע שערו...האם מותר גם במצב שצריך לצבוע שערו בשביל עבודה בחו"ל שמחייבים אותו לכך ואין לו עבודה אחרת כרגע, וכן במקום בושה או צער גדול ?האם בכל המצבים האלו יהיה מותר ע"י גוי ?והאם יש מצב חוץ מפיקוח נפש שיהיה מותר ע"י עצמו שלא בשינוי ?
3)איך צובעים בשינוי שהרב אמר שיהיה מותר במצבים מסויימים?מה זה נחשב לא בדרך המקובלת ?הרי פשוט שמים צבע על הראש וזהו כידוע לי
4)האם יש איסור להכנס לכנסייה שחרבה והיא כעת אתר תיירות ועתיקות ?הרי אין פה פנייה אל האלילים ולא הנאה ממעשה עבודה זרה אלא סתם המבנה בתור עתיקות יפה והעבודה זרה עצמה חרבה ?מה הטעם לדעת האוסרים ומה דעת הרב ?
5)הרב אמר שמותר לקחת גלולות נגד הריון רק אחר קיום מצוות פרו ורבו, האם גם כאשר יש למשודכת בעיה רפואית כרגע לילד שנחשבת חולה שאין בה סכנה ובעוד שנתיים היא תוכל ללדת ללא החולשה הזאת, האם גם פה אין היתר ?או שאפשר לבן תורה שרוצה להפטר ממחשבות האוון הבאות מהתאווה המטמאות עצמותיו ?
6)לא הבנתי את מה שהרב אומר שלפועל שאין לו מה לאכול מותר לעבוד בצביעת שיער לקוח למרות שזה מסייע עוברי עבירה, האם זה לא יהיה ברור שיהיה מותר במצב שאין מה לאכול לעני ?הרי זה פיקוח נפש אם לא ישיג כסף ?זה לא פשיטא שמותר?
7)האם כאשר אני יושב לאכול ארוחת צהריים וברכתי על אורז בורא מיני מזונות בשולחן האכילה ולאחר שסיימתי לאוכלו לגמרי ולא נשאר בצלחת כלום נמלכתי בדעתי לקחת מאכל אחר שברכתו בורא מיני מזונות כגון בורקס או פסטה, האם אין צריך לברך עליהם ?אני מדגיש שלא חשבתי בשעת הברכה כלל לפטור את הפסטה או הבורקס וגם הם לא היו לפני בשעת הברכה...אלא לאחר סיום האורז לא גמרתי בפירוש לא לאכול כלום יותר(אלא שברור שהרי לא תכננתי לאכול עוד אורז כיוון שלא היה מוכן) נמלכתי לקחת פסטה מהמקרר ולחמם במיקרוגל..קראתי שלא צריך לברך אך איני יודע אם זו הלכה גם לספרדים?והאם יש הבדל בין אם הפסטה הייתה חמה או לבין אם לקחתי מן המקרר אותה וחיממתי במיקרוגל ?
תודה רבה..

תשובה

1. הדבר ברור, שלכתחילה צריכים אנו לנהוג בכל ענייני רפואה וסיעוד, שרופא יטפל בזכרים ורופאה בנשים. וכן באחים ובאחיות. דא עקא, רחוקים אנו ממציאות זו. וה' יעזרנו שנגיע אליה. ולכן לעולם ישתדל אדם שגניקולוגית תטפל באשתו, אך אם אין כזו, או אין מומחית, רשאית היא להיות מטופלת לרבות בדיקה באותו מקום ע"י גניקולוג. ורצוי שהבעל יהיה נוכח בחדר. לא שיראה את עצמה של הבדיקה.
2. אם העניין של עבודה הוא בגדר של מקור פרנסה בלעדי, רשאי ע"י גוי, עד שה' ימציא פרנסה, שאינה כרוכה במעשה זה.
עניין של צער או בושה, יש פעמים, שהרב תלוי בחינוך העצמי. ואם האדם יחנך עצמו, שהוא טוב כמות שהוא והוא נאה כמות שהוא, הוא לא יהיה שפוט ע"י החברה, או רק ע"י הקב"ה שבראו כצלמו.
3. אם אדע את הדרך הרגילה של הצביעה, אוכל להציע שינוי.
4. אם לא נותרו סימני אלילות, מותר, אם המטרה היא לראות דברים עתיקים שאינם אליליים.
5. אם אין שום חשש לספק רחוק של סכנה, יתחתנו ויקיימו מצוות ה' פרו ורבו, ולפום צערא - אגרא. וה' יקל בעד צערה, כי שנתיים זה הרבה זמן לחתן שטרם קיים פריה ורביה.
6. פועל שאין לו מה יאכל מותר לו לצבוע שיער של לקוח, שגם בלי פועל זה הוא יצבע שערו, כי במקרה כזה האיסור אינו מן התורה, לפני עיוור, כי לקוח זה יצבע שערו ע"י אחרים, אם יש אחרים שעוסקים בכך. וזהו המצב היום.
ולכן האיסור הוא רק מדרבנן של מסייע בידי עוברי עבירה. ובמקום שאין לו מה יאכל - לא גזרו. וכשאנו אומרים שאין לו מה יאכל, אין הכוונה, שהוא ימות אם לא יעבוד, שהרי יפרנסוהו מן הצדקה. אלא שהוא רוצה, והוא זכאי, ואפילו חייב לפרנס עצמו, ולא להזדקק לצדקה. וחז"ל בנסיבות כאלה לא גזרו כמו במלאכות חול המועד.
7. אם מאכלים אלה היו בפניו בשעה שבירך על האורז, אע"פ שבאותה שעה לא היה בדעתו לאכול בורקס ופסטה, יכול לאכול מהם, בלי ברכה. כי לא היתה לו דעה שלילית שלא לאכול, אלא הוא באותה שעה לא חשב שיאכל מהם. ודעת האדם, מן הסתם, היא שאם יזדקק הוא יאכל.
כמו שאדם מתארח אצל בעה"ב. ויש על השולחן דברי מאכל רבים. והאורח בירך עליהם, ולאחר מכן האורח הוסיף דבר מאכל אחר, פטור מלברך, כי דעתו של האדם, מן הסתם, שאם האורח יכבדו באוכל נוסף, ואם יהיה תאב לכך הוא יאכל. אע"פ שחשב שבגלל שהשולחן ערוך מכל טוב, שאין עוד מאכלים, מלבד אלו שעל השולחן. אך אם המאכלים לא היו לפניו, והם טעונים חימום, נראה שצריך לברך עליהם, הואיל ודבר חדש בא לו כעת, שלא היה מוכן לו מלכתחילה.