דילוג לתוכן העיקרי

שאלות

שאלה

חודש טוב שבוע טוב מארי.
לצערי לא יצא לי להכיר את מורי ,שנתיים אחרי לכתו התחזקתי באמונה וברוך השם שאנחנו לומדים וקוראים את מורי ,פשוט נפעמים מהידע הרב שהיה למורי בהלכות ברמב""ם וכו.

השאלות שאני שואל אותך כבוד הרב אלו ששאלות שאים המורי היה בחיים הייתי שואל אותו פנים מול פנים.

תודה לך וסליחה על הטרחה .
א. האם זה שאדם לא מצא את זיווגו עד גיל 35 למרות השתדלות והביטחון בהשם בנושא האם זה מה שנקרא ייסורים עונש לאדם ?

ב. האם בן אדם שבוטח בבורא אמונה מוחלטת שום עין הרע לא יכולה לפגוע בו?

ג. האם זה שאדם לא מתפרנס טוב ולא בנה את ביתו ולא נשא אישה זה נגזר על האדם ביום הכיפורים או ברגע לידתו?

ראוי לציין שהאדם עושה השתדלות ומשום מה לא הולך לו עד כה.

ד. לדעת ריבינו אם אב מקלל את בנו הקללות משפיעות על הילד מה שנקרא ?

ה. אני שוקל ארגן תפילה עבורי עם היכל פתוח ולהוציא ספר לתיבה כמו ביום כיפורים זה מותר לעשות עם כך עם רב ו10 תלמידי חכמים בכדי לעורר רחמי שמיים בתחום הזוגיות והפרנסה,האם מותר לי לעשות כך?

ן.לידת תינוק ביום הכיפורים מהי המשמעות מבחינת הגמרא על תינוק שנולד ביום הכיפורים?
תודה לך כבוד הרב סליחה על הטרחה.

חודש טוב ומבורך

תשובה

א. אנו כבשר ודם לא נוכל לדעת אם ייסורין אלו ייסורי עונש, אלא ייסורים, שצריכים לעורר את המתייסר לבדוק את הליכותיו ומידותיו, אם שגה, כדי שיתקן.
ב. נזקי עין הרע, לפי רבינו, הם נזקים שבני אדם מזיקים זה את זה, בגלל צרות העין, קנאה וחמדנות וכיו"ב. לא די שאדם יבטח בה', כדי שיינצל מכל נזק, עליו ללמוד תורה, ולנהוג כדת וכהלכה, ולהיות בעל מידות טובות, ושקול, ולא מתראה, ולא מתרברב וכיו"ב, ואוהב את ה', אדם כזה, קרוב לוודאי שלא יינזק בנזקי עין הרע הנ"ל.
ג. אין שום גזירה שאין האדם יכול לדחותה או לבטלה. תשובה, תפילה וצדקה, מעבירין את רוע הגזירה. ולעולם אסור לאדם להתייאש מן הרחמים, ואם שערי תפילה ננעלו, שערי דמעה לא ננעלו.
ד. אם האב המקלל הוא ח"ו שוטה, אין קללתו כלום. ואם האב המקלל הוא ירא ה' ונבון, וכעס על הבן כעס מוצדק, הרי אפשר שמן השמים יענישו את הבן, אבל גם דבר זה ניתן לדחות, לבטל, כאמור, בתשובה ג'. ובתנאי שיפייס את האב, ויבקש ממנו מחילה, ואם האב כבר מת, יעלה על קברו עם עשרה מישראל, ויאמר חטאתי לאבי שבשמים, ולאבי ע"ה. וה' יסלח לו.
ה. אין צורך בכך. די שכל יום תשכים קום לשיעורי תורה, ותשטח תחינותיך לבורא עולם בדמעות שליש, וכאמור בתשובה ג'.
ו. שום משמעות. יש להודות לה' וכמובן אם צריכים לחלל את יוה"כ לצורך היולדת והוולד, כדי שלא יסתכנו, עושים זאת, ומעלה עליהם כאילו שמרו את יוה"כ.