הזוהר הקדוש
לק"י
הואיל וכבוד הרב מכשיר את ספר הזוהר בכמה תשובות שלו באתר, בקשתי לציין הוכחה מן המקורות שרשב"י (שזה עתה המוני עם ישראל חוגגים את ההילולה שלו חרדת קודש), אכן כתב ספר ענק כזה או חלק ממנו, או עדות כל שהיא בדברי חז"ל שהוא כתב ספר כל שהוא, ומה היא שרשרת המסירה של בסודות הנפלאות של הקבלה, או אף עדות שרשב"י המציא לשון ארמית משלו.
כדי להתרכז בשאלתי אציין:
* שאם מארי הרב יוסף קאפח למד ומצטט את ספר הזוהר אינו מהווה תעודת הכשר.
(גם אני סוחתי עם מארי על הנושא והוא אמר לי בשם הרב קוק שסבו "הבין את הקבלה יותר טוב מהקבליסטים". אם כן, הבנת הרב יחיה קאפח הפטיש החזק זצ"ל נכונה!)
* שאפשר לומר שהביטוים של הזוהר "אלגוריים" אינו מטהר אותם.
* שאין ללמוד ספר זה אא"כ מי שהתמלא כריסו אינו אלא הרחקה אבל לא הוכחה על אוטנטיות.
* ש"קוראי זוהר מחוללי נפלאות" נשמע יותר תעודות כישוף מתעודת אמינות.
וכן כל שאר הטענות שהקבל-ליסטים הימצאו לקדש את ספר זה אינם הוכחה ולא תעודת הכשר.
ובכן, אין ספק שאם רשב"י כתב את הזוהר, חז"ל היו מודעים לנו.
א י פ ה ז ה כ ת ו ב ?
ואם זה לא כתוב, ע ל ס מ ך מ ה כבוד הרב מבסס את אמונתו בזוהר כספר של המסורת היהודית, אף על פי ש"אנחנו לא נוהגים כך"?
הפצת ערכי היהדות הנאמנה דורשת תשובה לשאלתי, ועליה אני מודה מראש לכבוד הרב.
אלישבע
מן המפורסמות שרבים דחו בשאלות רבות שהזכרת, הן ביחס לתכנו של ספר הזוהר, והן ביחס לייחודו לרשב"י.
מתוך היכרותי עם מארי ז"ל, נראה לי שהוא לא פסל פיסול גורף את הספר, אלא התייחס בצורה עניינית לכל עניין ועניין. יש עניינים שהסכים להם, ויש עניינים שהסתייג מהם בגלל ביקורת הלכתית או אמונית, כפי שגדולי ישראל במהלך הדורות נהגו כן.
אשר לייחוסו לרשב"י, היו גם מקובלים שהיו אדוקים מאוד בספר הזוהר, שלא ייחסוהו לרשב"י.
אבל מומלץ לך מאוד, לקרוא את הספרון הנפלא מטפחת ספרים, של הר"י עמדין, בעניין ספר הזוהר, תוכנו וייחוס מחברו.