דילוג לתוכן העיקרי

התימנים נדיבים ושמחים והם היהודים האותנטים מכל קהילות ישראל.

שאלה

לכב' הרב רצון ערוסי שליט"א שלום רב!

קודם כל אקדים ואומר שאני אשכנזי שמעריץ את העדה הנפלאה העדה התימנית. כמוני יש רבים בישראל! התרומה של העדה התימנית לבניין הארץ גדול לאין שיעור מכל עדות ישראל. כאחד שמתמחה בהיסטוריה הציונית (בקרוב ד"ר בע"ה) אני יכול לומר בוודאות שללא העליות הגדולות של התימנים לארץ ישראל, לא הייתה קמה מדינת ישראל!!! כי התימנים הם הם שבנו את הארץ בתכל'ס, הם שהיתחרו בפועל הערבי בעקשנות גדולה, ובזכותם נשארו אדמות רבות בארצנו בידיים יהודיות. לא כאן המקום לפרט את תרומתם האדירה להקמת מדינת ישראל מכל עדות ישראל.

לתימנים יש את המסורת היהודית הכי עתיקה והכי מדוייקת כידוע. אפשר לומר שזו העדה הכי יהודית בעם ישראל! לדוגמא, ספר התורה התימני הוא הכי מדוייק, שהרי הוא היחיד שזהה לחלוטין לכתב היד החשוב ביותר "כתר ארם צובא". כל המנהגים שלהם מבוססים היטב בדברי חז"ל ולא צצו אי שם בדורות המאוחרים כמו שקיים הרבה אצל שאר עדות ישראל. לא כאן המקום להאריך ולתאר את תרומתם האדירה להכרת מורשת עם ישראל המקורית, וזאת בזכות ששימרו לנו בהליכותיהם את דמותו של היהודי המקורי. ובפרט, אי אפשר שלא לציין את מפעל חייו של חתן פרס ישראל הגאון הרב יוסף קאפח זצ"ל שכב' הרב זכה להיות לו לעזר רב, ועל כך אנו מחוייבים לרב שליט"א תודה גדולה!!!

גם בשמחת חיים ובאופטימיות הבלתי רגילה שלהם, אין להם אח וריע! הם הכי פחות מתלהמים, הם מתנהגים בדרך כלל בצורה היותר פשוטה והיותר טבעית! אין להם את הרדיפה לפרסום או את הכוחנות והדורסנות שקיימת אצלינו האשכנזים וגם אצל הספרדים (בעיקר צפון אפריקאים). לכן אין הרבה פוליטיקאים תימנים. אין להם חמימות שמוציאה אותם מידי שליטה כפי שרואים אצל אחינו הספרדים שנתברכו בחמומי מוח. גם אין להם את הקרירות הנוראה שמאפיינת את בני עדתי האשכנזים. נדמה לי שיש להם מזג ממוצע ויותר מאוזן. לכן אני שם לב שרבים מחבריי התימנים הם אנשים בעלי שכל ישר והגיון ברזל!!!

המידות הטובות שלהם זה משהו לא ייאמן. כשאני מתארח אצלם בביתם, אני מרגיש ממש בביתי, כי בפשטותם, בחמימותם ובנדיבותם הם נותנים לי להרגיש מיד שהגעתי אל ביתי. והם לא מפסיקים לצחוק ולהצחיק וליהנות מהשיגרה!!! זה נראה כאילו שהם תמיד שמחים! וזה נראה שהם לוקחים את החיים יותר בקלות. אגב, ראיתי מחקר שהם מאריכים חיים יותר מכל העדות!

כב' הרב, האם זה תוצאה של חינוך או אולי השפעת הרמב"ם? או שמא זהו פשוט עניין גנטי וממילא אינני יכול ללמוד מכך שום שיטה חינוכית.

תשובה

ראשית, מבלי לפגוע חלילה בעדות השונות, שיר ההלל שלך על יהדות תימן, הוא שלך ועל אחריותך.
שנית, מקוריותם של יהודי תימן, חריצותם, ישרותם ופשטותם, וכל שכן מורשתם, אינן ענין גנטי, אלא הן סך מצטבר של גורמים שונים: מורשתם התלמודית והרמב"מית, התיישבותם המובדלת בחצי האי ערב, מבלי שהתערבבו עם העדות השונות, וחינוך אמתי מאבות לבנים, וחיים משפחתיים וחמולתיים וקהילתיים.
לצערנו, בגין שינוי הגורמים הנ"ל בארץ, יש כרסום הולך וגובר במעלותיה של יהדות תימן, וחבל.