דילוג לתוכן העיקרי

בירורים על דרכו על הגר"י קאפח זצ"ל

שאלה

שלום לכבוד הרב. אני תלמיד ישיבה דתי לאומי הנחשף רבות למשנתו ההלכתית והמחשבתית של הגאון הרב קאפח זצ"ל. ענקיותו בכל מכמני התורה אינה נסתרת לי, היות והיא נשקפת מכל דורה ודורה בחיבוריו. דוקא לאור זאת, מטרידה את מנוחתי שאלה כבדה, והואיל וכבוד הרב שליט"א נחשב לתלמיד מקורב של הרב קאפח זצ"ל, ברצוני להעלותה בפני כת"ר, בתקווה כי כת"ר יראה ששאלתי איננה נובעת מרצון לקנטר או לפגוע בכבוד הגרי"ק חלילה, אלא על מנת ללמוד מדרכיהם של חכמי ישראל ולשתות ממימיהם הזכים. פעמים רבות, בלמדי את כתביו של הגרי"ק, אני נתקל בביטויים חריפים ביותר כלפי שיטות אחרות. כמדומה, שאף אם נמצאו פה ושם בספרות התורנית במהלך הדורות ביטויים כעין זה, הרי זה בבחינת "אחד מעיר ושניים ממשפחה", וקשה למצוא מי מגדולי חכמינו בכל הדורות באחת מתפוצות ישראל, שבצורה כל כך סדרתית ושטתית מתבטא בצורה כה חריפה לשיטות המנוגדות לדרכו. בייחוד הדבר חורה לי, כשהביטויים הללו נאמרים על רבותינו הראשונים (כדוגמת הראב"ד, ר"א בן הרמב"ם, המגדל עוז, התיבונים ועוד), שמרבותי חונכתי והורגלתי בקדושתם ובקדושת דברי תורתם. אך לא רק בכך. כואב לשמוע ביטויים ודברים כאלו, וכואב עשרות מונים כשהדברים יוצאים מפי פה טהור וקודש, כפיו של הגרי"ק. לצערי, המקורות לא לנגדי כרגע, כך שאינני יכול לציין מקורות ספציפיים, אך בטוחני שכת"ר, בבקיאותו בכתבי הגרי"ק, לא נזקק לדוגמאות. אשמח שכת"ר יעזור לי במבוכתי בנושא זה כי רבה, והשאלות מעיקות על לבי ביותר. תודה רבה ובברכת "והאמת והשלום אהבו"

תשובה

ראשית, כדאי שתקרא את השגות הראב"ד על חברו, ר' זרחיה הלוי, בעל ספר המאור, השגות מאוד חריפות בלשונן. שדברי ר"י קאפח אינם מגיעים למשהו מן המשהו בחריפותן. כן עיין בתורת הבית של הרש"א בהשגותהם על הרא"ה, השגות חריפות ביותר. וכן בדברי הפר"ח הבלתי מצונזרים על השו"ע, ועוד רבים רבים, שאוריתא מרתחא להם, ראשונים ואחרונים.

שנית, עיין היטב בדברי הערכה של הר"י קאפח על הראב"ד עול מרן הכס"מ, ועוד דוק ותשכח. ולכשתשכח, תראה שהגר"י קאפח היה איש האמת והשלום והכבוד.