דילוג לתוכן העיקרי

כמה שאלות

שאלה

לרב שלום,
1. האם צריך לברך כל מסטיק ברכה ראשונה? ברכה אחרונה?
2. אני יודעת שאסור לשים ספרי קודש על הרצפה. אם יש לי סידור (או חומש) בתיק. האם מותר לי להניח את התיק על הרצפה?
3. האם מותר לצחצח שיניים רגיל בשבת (ורק להזהר לא לפצוע את עצמי ולהוריד דם)? ואם אסור לצחצח רגיל, אז מה הם השינויים שצריך לעשות?
4."בחומו היותר גבוה" (שולחן ערוך המקוצר, כרך ד, סימן קל"ו, הלכה כ - של הרב רצאבי). הכוונה לחום הכי גבוה בתנור או לחום יותר גבוה מהתבשיל האחרון שעשינו?
5. יש לנו בשירותים "סנובון". מן וו שתולים על השירותים שבסופו יש חומר כשאשר פותחים את המים הוא צובע את המים, גורם לריח טוב וכו'... האם מותר להשתמש בזה בשבת, למרות שזה צובע את המים? *אודה לך אם תענה לי תשובה לפי הלכות התימנים.תודה רבה!

תשובה

1. אם יש אבק סוכר על המסטיק, יש לברך שהכל. אבל מסטיק תימני שאין בו שום טעם, רק ריח. והוא נועד רק לצורך לעיסה ועיסוי השיניים והחניכיים, אין לברך עליו.
2. אם מדובר במחסן לספרים - מותר. אבל גם שם מומלץ להניח משטח קרשים מוגבה, כדי שהנכנס למחסן לא ידרוך על הרצפה שעליה היו ספרי קודש. אבל בבית בוודאי שאסור, כי יש בכך ביזיון לספרי קודש.
3. רבים האוסרים לצחצח שיניים במברשת בשבת, אך יש גם מתירים. הרוצה לסמוך על המתירים, כי הוא סובל מאוד, כשהוא לא מצחצח שיניו, יוכל לסמוך על המתירים. אבל הדרך הטובה ביותר היא לצחצח שיניים בשבת, כפי שנהגו בימי התלמוד וע"י אבותינו בתימן, שלא השתמשו במברשת ולא במשחת שיניים, אלא במלח ומים. וישפשף פיו ושיניו. ואין לך בריא וטוב מזה.
4. ראה תשובה בקישור זה: http://www.moreshet.co.il/shut/shut2.asp?id=51893
5. לענ"ד אין לאסור, כי שום דבר לא מתקיים. ואין רצונו בצבע אלא רק בריח, ורק כדי למנוע ריח רע.