דילוג לתוכן העיקרי

חולה ביום הכיפורים

שאלה

חולה שהתירו לו לאכול ביום הכיפורים, האם הוא חייב לקדש על היין ולומר יעלה ויבוא? ראיתי, שמורנו הרב יוסף קאפח כתב שחייב לקדש.
א. מהיכן כוחו של מורנו הרב יוסף קאפח לדייק?
ב. חז"ל לא תיקנו לומר קידוש, כי הרי אפשר לומר בטלה דעתו של החולה אצל כל אדם. מה דעתו של אדם גם לגבי קידוש וגם לגבי יעלה ויבוא?

תשובה

אכן דעתי, בניגוד לדעות פוסקים, שיום הכיפורים אסור באכילה ובשתייה, ולא לא תיקנו בו קידוש כלל, גם לא לחולים, כי לפי רבינו, כל ההלכות נקבעו לפי הרוב. ובפרט שזה רצון ה' ביום זה לא יאכלו ולא ישתו. והאוכלים, גם בהיתר מחמת פקו"נ, הם היוצאים מן הכלל. ואם בקידוש כך. ביעלה ויבוא על אחת כמה וכמה.