דילוג לתוכן העיקרי

דרך אפייה/בישול

שאלה

לק"י לכבוד מה"ר רצון ערוסי, שלום. הרמב"ם כתב שכל שהוא דרך אפייה אבל אין לו צורת פת רגילה מברך במ"מ ואם קבע סעודתו עליה מברך הלמ"ה. ואם הוא דרך בישול מברך במ"מ אפי' קבע סעודה. מה ההבדל המעשי בין דרך אפייה לדרך בישול? (הכלי, סוג הבצק, חוזק הבצק, תוספת תבלין לבצק?) אם יוכל כה"ר להביא דוג' למאכלים תימניים לנ"ל בתומ"ר.

תשובה

בישול נעשה ע"י כמות נוזלים רבה, מים או שֶמֶן, באופן שהבצק צף על הנוזל או שוקע בתוכו. ואין הדבר תלוי בעובי הבצק. ולכן סופגניה - ברכתה מזונות גם כשקבע עליה סעודה, כי היא מבושלת. וזלאביה, שטוגנו במחבת עם קצת שמן בקרקעית המחבת, ברכתה מזונות, ואם קבע עליה סעודה, מברך המוציא, כי היא אפוייה, אלא שהאפייה נעשתה בדרך טיגון.