דילוג לתוכן העיקרי

בניית ציפורניים ופאה

שאלה

שלום כבוד הרב,
א. האם אוכל לעשות בניית ציפורניים לא ארוכות. מלבד זה שהן מעדנות את היד, זה יעזור לי להימנע מלקלף באינטנסיביות את השפתיים. כל הזמן מעירים לי על כך.
ב. האם זה נכון שכל מי שיש לה פאה סופה בגהינום כפי שאמר אחד הרבנים? אמנם אין לי פאה. התחלתי לפני כחצי שנה לכסות את כל הראש ואני ממש מרגישה לא יפה עם זה. אמנם יש לי פנים נאות אך הייתי רגילה לעשות כל הזמן פן והרגשתי נהדר. אך לצערי, מאז הלידה לפני כשנה וחצי נתקפתי בדיכאון ואח"כ בהתקפי חרדות נוראיים מלשמוע על מחלות של אנשים בראש ומפחד כיסיתי את הראש. ובשל חוסר תפקוד וחולשה הפסקתי לעשות פן. אני עד היום לא שלמה עם זה ומרגישה מכוערת ושזה רק ממשיך להפחיד אותי. והמחשבות הפעם הן שדווקא עם הכיסוי אני מרגישה חולה. (בגלל שצפיתי בדיסק מפחיד על אחת שכיסתה את הראש כי היתה חולה.)
ג. אני פוחדת שנדרתי דברים ברגע של חרדות איומות ותחושת עילפון. אך אינני זוכרת טוב מהן. אמרתי שאקבל ללכת עם חצאיות ארוכות. אך האם זה בסדר ללכת עם חצאית מתחת לברך אך לא מגיעה לנעליים?
ד. אחרי לידה היתה לי פיסורה וסבלתי מאד. אני לא זוכרת אם אמרתי שאעשה סעודה ואומר נשמת כל חי ברגע שאבריא מהפיסורה או בכלל מהדיכאון והחרדות? אשמח לתשובתך.
תודה.

תשובה

א. כן. אבל צריכים להיזהר בזמן טבילה, שלא לטבול בזמן שיש פער בין הבשר לתוספת שהוסיפו על הציפורניים.
ב. ראשית, ה' ישלח לך רפואה שלמה, רפואת הגוף והנפש. שנית, מוסכם על כולם, שאישה שמכסה שיער ראשה היטב, היא אישה צנועה וכשרה. לגבי שימוש בפאה, יש אוסרים ויש מתירים. לדעת האוסרים, יש עבירה בשימוש בפאה. ולדעת המתירים, אין לה לחשוש מדינה של גיהנום. ובתנאים שהפאה היא סולידית, ולא חלילה פרחחית.
ג. השתדלי שלא לידור נדרים. ואם אינך זוכרת אם נדרת, אל תחשבי על הנדרים כלל. לגבי חצאית מתחת לברך - כשרה. כל שתהיה ארוכה טובה יותר.
ד. לגבי עניין זה עשי סעודה לעשרה זקנים תלמידי חכמים נזקקים בכולל אברכים, וה' יהא בעזרך.