דילוג לתוכן העיקרי

הלכות תשובה

שאלה

שלום כבוד הרב!
בפרק א' בהלכות תשובה כותב הרמב"ם שעונות של אדם אינן מתכפרות ובהמשך הפרק כותב הרמב"ם ששיער לעזאזל מכפר לישראל על הקלות אפילו שלא עשה תשובה או שום מאמץ מצד עצמו. שאלתי היא איך ייתכן שיכופר לאדם על הקלות בלי שום מאמץ או מעשה/כוונא מצדו, וגם אין זה סותר את מה שכתב הרמב"ם בהלכה א'?
תודה מראש

תשובה

שאלה טובה. אבל שעיר לעזאזל אינו מכפר על דרך הסגולה, אלא חובתינו לקרוא בתורה ביוהכ"פ בענין זה. ובימי המקדש, היו שולחים את השעיר לעזאזל, והיו רבים שהלכו לראות. וגם בימינו אומרים סדר העבודה בתפילה. כל הדברים הללו, צורבים בתודעתינו, ענין הבליות התאוות, וטפשות החוטאים, שעושים את האדם העבריין כמו תיש טפש, אשר דוהר אחרי תאוותיו, אע"פ שיש סכנה שיתדרדר מן הצוק, ויהיה גל של עצמות. וכן האדם העבריין שאפשר להתדרדר מפסגת תאוותיו, ויתרסק בגלל חטאיו.