דילוג לתוכן העיקרי

שאלה לכבוד הרב בעניין מלאכה בפורים

שאלה

שלום,
לצערי בטעות הקלטתי שיר בפורים, ולא ידעתי שיש איסור לעשות מלאכה באותו יום חיפשתי מקור על זה ומצאתי "אין לעשות מלאכה בפורים, ומי שעושה בו מלאכה - אינו רואה מאותה מלאכה סימן ברכה לעולם" (קיצור שולחן ערוך, סימן קמב). " השאלה שלי היא האם הקלטת שיר נחשבת מלאכה? האם חס וחלילה הכוונה שם היא למלאכה בכלל או למלאכה שנעשתה בפורים ספציפית? כי חס וחלילה לא התכוונתי ולא ידעתי שאסור, הייתי בטוח שמותר, וטעיתי, ואני ממש לא רוצה חס וחלילה שלא יהיה לי ברכה מענייני מוזיקה, כי זה עיסוק חשוב מבחינתי מה אני עושה? (החלטתי כבר לוותר על ההקלטה, בלי נדר, אבל תאכלס, כאילו אני מקווה שזה לא יפגום לי בענייני המוזיקה האחרים חס וחלילה) בבקשה תענה לי במהרה,
תודה ועוד שאלה באותו נושא, האם אסור לסוע ברכב באותו יום, ובכלל להדליק אור, להסתכל על מחשב, וכו'? או שהמלאכה שמדובר שם זה משהו אחר ?

תשובה

פורים אינו אסור בעשיית מלאכה מבחינת הדין, אלא שאין ראוי לעשות מלאכה ביום הפורים, לא בלילה. רבינו, מגילה, ב, יד. כי ביום חייב האדם במשתה ושמחה ומשלוח מנות, ואין ראוי לו לדחוק השמחה ולצמצמה ע"י שיעשה מלאכה. ועל זה אמרו שאם עשה מלאכה אינו רואה סימן ברכה. אבל הקלטת שיר או הקלטת כל שמחת פורים, צילום וכיו"ב, הוא חלק משמחת פורים, שהרי המ"ב, שו"ע, או"ח, תרצו, סק"ג, כתב שעושים פרקמטיא בפורים, ששמחה היא לו. ולכן אין לך מה לחשוש, ואשריך שאתה ירא ה' ומדקדק במצוות. אבל הוסף ללמוד תורה יום יום, כי ההלכה היא נר לנתיבתנו.