דילוג לתוכן העיקרי

שבת

שאלה

שלום וברכה, שלום לכת"ר, מדוע מצד אחד אסור לענות אמן אחר אשכנזי המברך על הלל מדולג, ומאידך גיסא מותר, ואף יוצאים ידי חובה בקידוש של אשכנזי עם יין שלדידן ברכתו שהכל? בברכה,

תשובה

בעניין עניית אמן אחר ברכת ש"ץ אשכנזי על הלל בדילוג, באנו למחלוקת, אם תימני ולספרדי מותר לענות אמן. יש מגדולי הפוסקים שאוסרים. לענ"ד - מותר לענות. אשר לקידוש של אשכנזי עם יין שלדידן ברכתו שהכל, אם אין היין כשר, לשיטתנו לקידוש, כגון יין מבושל, או יין מתוק, התימני השומע אשכנזי או ספרדי שמקדש עם יין כזה, ומברך הגפן, מותר לו לענ"ד, לענות אמן, אבל הוא אינו יוצא ידי חובתו בקידוש, כי הקידוש לשיטתו, אינו קידוש.