מלווה מלכה.
שלום עליכם הרב.
רציתי לשאול האם לדעת מארי יוסף קאפח, אין חיוב של סעודת מלווה מלכה, ומה שפסק רבינו כדברי הגמרא כוונתו לסעודה שלישית?
ב. א"כ כיצד תוסבר הגמרא במסכת שבת בדף קיט: ששם כתוב על אחד מהאמוראים, שהיו עושים לו במוצאי שבת עגל, כדי שיאכלו? והרי אי אפשר להסביר שהכוונה ששחטו אותו בשבת לסעודה שלישית. ואי אפשר להסביר שהכוונה ששחטו אותו בערב שבת לכבוד סעודה שלישית. שהרי בהמשך הסוגייה שאל את אותו אמורא, בנו, מדוע הוא לא מכין את העגל מערב שבת למוצאי שבת. ומשמע שאותו אמורא לא היה מכין את העגל בערב שבת. ומוכרחים לומר שהכוונה שהוא היה מכינו לאחר צאת שבת לסעודת מלווה מלכה ולא לסעודה שלישית? תזכו למצוות.
לפי מארי הסעודה השלישית נמשכת אחרי צאת הכוכבים, וזוהי הסעודה המכוונת. והמעשה של ר' אבהו - רשות. ועיין דברי הרב חממי על כך, במאמרו בעניין סעודה שלישית ומלווה מלכה, מסורה ליוסף, כרך ה', עמ' 12.