דילוג לתוכן העיקרי

לולב קנרי

שאלה

יורנו מורנו דבר הלכה. מארי בדעת רבנו מחמיר בדין לולב שנסדר, ולא מפרש כמרן השו"ע, אלא שהוא מפרש שהשדרה נסדקה תחת העלה הראשון. ואם הסדק גדול הרי נראה כשניים ופסול. ונסדק ראשו הוא מדין נחלקה תיומת או מדין חסר כלשהו בארבעת הטפחים הראשונים. ואנו רואים שמוכרים לולבים רבים שהם פסולים לדעת רבנו אף שהם כשרים לשיטות אחרות. ושמעתי שמארי יוסף קאפח זצ"ל התיר ליקח לולב קנרי ולקיים בו מצות לולב. וכך גם התירו הגר"ע יוסף והגרש"ז אוירבך והציץ אליעזר. והנה, אין ספק בדבר, שלולב קנרי הוא יפה מאד, מהודר, זקוף, לא נפתח כלל וחשבתי לאור זאת, כי השנה אקח לולב כזה, שאפשר למצוא בנקל ארוכים ויפים להידור מצוה. אמנם, ידוע לי כי מו"ר יגיד שלכתחילה כדאי ליקח לולב "רגיל", אך יורנו האם דעתו גם להתיר לולב הקנרי. תכתב בספר החיים ובספר הזיכרון תזכה לשנים רבות ומועדים טובים

תשובה

1. אכן שיטת רבינו, לפי מארי, בדין הלולב, היא חמורה, ולכן אין לקנות לולב, שעלה שלו, בתוך שיעור הלולב, מלמעלה למטה, נסדק, ואפילו קצת. מדין חסר. ולכן הקונה לולב מן השוק, ואינו בקי בהלכה, שיקנה לולב שעליו כולם כמו מחוברים, דומה לשרביט.
2. אין ספק שהמשתמש בלולב קנרי, יש לו על מה לסמוך, בלי פקפוק. אבל עדיף לולב רגיל, שעליו יש הסכמה ומסורת.