דילוג לתוכן העיקרי

מס' שאלות

שאלה

לכבוד מורנו ורבנו שליט"א

מס' שאלות בנושאים שונים:

1. אם אדם עבר על איסור כרת, אזי יתחייב כרת (בהנחה שלא שב בתשובה). לאחר מותו יכרת ויאבד. ואם יוסיף לעבור על כרתות עדין יתחייב כרת..
האם יש תוספת בכמות הכרתות? נפשו תכרת "יותר" בגלל ריבוי כרתות או שמא אין תוספת? ואם אין תוספת יוצא שריבוי כרתות לא גורע לעניין עונשו של הנכרת. היתכן?וכיצד הדברים מתישבים?

2. מנעל או סנדל נאסר ביוה"כ. האם מדובר שהסולייה שעליה דורכים צריכה להיות מעור כדי שתיאסר? האם מותר ללכת בהיוה"כ עם נעל "שבת" / "אלגנטית" של ימינו, שהגפה מעור והסוליה מגומי?

3. מתי נכנסת השבת: האם בשעה שנקבע בלוח הזמנים? או עם שקיעת החמה? איפה מוזכר בהרמב"ם.

בכבוד רב וברכת גמר חתימה טובה.

תשובה

א. הכרת הוא כרת נצחי מתמשך בנפש האדם. ועניין זה מסתרי תורה. ואין אנו יודעים כיצד ריבוי כריתת מעצים את הכרת ומנצחיו.
ב. כן. רצוי שהכל לא יהיה מעור.
ג. עם הסתלקות כדור החמה מן הרקיע, יש להחמיר ולא לעשות מלאכה כלל.