ברא מזכה אבא
לכבוד כבוד רבנו.
בעניין 'ברא מזכה אבא' ידועים הסיפרים בגמרא ובכל מיני מקומות. שאלתי היא: האם בן מזכה את אביו לאחר פטירתו? האם יכול להעלותו מעלה מעלה במעלות למרות שהיה רשע?...אם כך כל אחד יזלזל בתורה ובנו ידאג לו במצוות וקדישים? האמנם?
הרי כתוב "כִּי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן, וְדַעַת וְחָכְמָה, בִּשְׁאוֹל, אֲשֶׁר אַתָּה הֹלֵךְ שָׁמָּה" "מְעֻוָּת, לֹא-יוּכַל לִתְקֹן; וְחֶסְרוֹן, לֹא-יוּכַל לְהִמָּנוֹת" ועוד.. (נראה לי כי זוהי שיטת הרמב""ם).
מהן הסברות ומה דעת הרמב"ם? אם כבוד הרב יוכל לפרט, כי הרבה שואלים על הדבר.
תודה לכבוד רבנו.
לפי רבינו, אין עילוי נשמה לאחר מיתה. אלא כל שאדם השקיע בבנו, הרי זכות היא לו, וה' שוקל זאת לזכותו. אבל אין תיקון למפרע. גם החולקים על רבינו לא מרחיקים לכת, והם מתייחסים רק לעילוי ולא לתיקון נשמה מקולקלת לגמרי. וד"ל.