דילוג לתוכן העיקרי

לשם ייחוד

שאלה

הנוסח לשם ייחוד שלפני כל תפילה לא ברור ואפילו אנשים עלולים לחשוב שהקב"ה והשכינה הם שני רשויות חס ושלום. אם יוכל כבוד הרב להסביר את נוסח "לשם ייחוד" לפשוטי עם כמוני

תשובה

עיין שו"ת רב פעלים, או"ח, א, שם ביאר את לשם ייחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה, לפי תפישת עולמה של הקבלה, באופן שאין שום הגשמה, והוא מסיים: "סוף דבר הכל נשמע, ה' אחד ואין לו גוף ולא דמות הגוף, ואין לו שום ציור ותמונה ודמיון כלל ועיקר, וגם כל העולמות וספירת הקדושים למעלה אין להם ציור ודמיון של גופים האה כלל..." עי"ש היטב, כי אין דברים אלה שווים לכל נפש כדי לפרסמם ברבים.