דילוג לתוכן העיקרי

שמיעת שירים ונפילת אפיים - די דחוף

שאלה

לק"י לכבוד הרב רצון ערוסי שלום
1. אם אני במניין שלא מרכין ראשו על ידו בשעת נפילת אפיים, האם מותר לי ליפול על ידי.
2. התחלתי ללכת לאחרונה ע"פ פסיקותיו של מורנו הרב יוסף קאפח זצ"ל והבנתי שהוא אוסר באופן מוחלט לשמוע מוזיקה, ומאז ששמעתי כך, פחדתי לשמוע מוזיקה כי מאז שבחרתי פוסק אסור לי ללכת אחר קולותיו של מר ואחר קולותיו של מר כי כבר קראו חז"ל על אותו אדם רשע. (ובייחוד אחרי שמורנו הרב יוסף קאפח מקל הרבה...) אבל זה מאוד קשה בלי מוזיקה, ולצערי בגלל זה אני מתחיל להזכר בכל מיני שירים של גויים וגויות מתועבים ששמעתי בעבר, ועוד על דברים מתועבים שלהם.

תשובה

1. מותר, כי עניינים אלו של אופן נפילת פנים הוא שנוי במחלוקת הפוסקים, ובמנהגים שהתפתחו בגין כך, ואין לשנות את מנהג המקום, במיוחד כשיש חשש להקפדה, ולמחלוקת.
2. מוסיקה גויית שתוכנה מתועב, לכל הדעות היא אסורה. וכל שכן מוסיקה בלשון הקודש שתוכנה מתועב, שהיא אסורה בתכלית האיסור. נחלקו הדעות ביחס למוסיקה שתוכנה חיובי, אם היא אסורה, ובאיזו מידה היא אסורה, בגלל חורבן בית המקדש. והרמב"ם הוא מן המחמירים. ולמרות שמורנו הרב יוסף קאפח פוסק ומורה לפי הרמב"ם, הוא הבין כל מי שסמך על דעת הרמ"א, שלדבר מצווה - מותר. ולכן הוא נכח בחתונות ובאירועים כמו בר מצווה וכיו"ב, שהיתה בהם מוסיקה שתוכנה חיובי, ולא מחה, ולא פרש.