דבר המתקיים
שלום הרב, בנוגע לצביעה בשבת לא הבינותי תשובת הרב.
אולי אפרט את שאלתי: הרי ודאי שכדי להיחשב דבר המתקיים, אין צורך שיהיה צבוע "בפועל" כל השבת, דא"כ יהיה מותר לצבוע שעה לאחר כניסת השבת בצבע המתקיים לכמה ימים (משום שבפועל הצבע לא היה כל השבת עלי) א"כ "מתקיים" כנראה נמדד ע"י אורך הזמן של שבת. כלומר, אם שבת היא 24 שעות, אז דבר המתקיים ל24 שעות נחשב מתקיים. וממילא אם 5 שעות לפני צאת השבת אצבע בצבע המתקיים ל24 שעות, אזי אעבור על צובע (אף שבפועל לא היה צבוע למשך כל השבת, אלא הוא מתקיים ל24 שעות, שזה משך הזמן הנורמלי של שבתות) מצד שני, אולי כל דבר שיתקיים בפועל מהזמן שצבעתי ועד צאת השבת נחשב מתקיים. ולכן אם 5 שעות לפני צאת השבת אצבע בדבר שנשאר ל6 שעות, אזי זה ייחשב דבר המתקיים. ולכן שאלתי היא:
1. איזה גדר הוא הנכון? הגדר של 24 שעות? או הגדר של דבר המתקיים בפועל מזמן המלאכה ועד סוף השבת? או שאיני בכיוון בכלל?
2. צובע 5 שעות לפני צאת - שבת בצבע שיישאר ל6 שעות, האם נחשב צובע בדבר המתקיים?תודה רבה!!! ישראל
נראים הדברים, כל צביעה שמתקיימת באותה שבת, מעת הצביעה. לפי הכלל במשנה, שבת, יב, א: "כל העושה מלאכה ומלאכתו מתקיימת בשבת - חייב". וכלל זה הוא להרבה מלאכות: בונה, כותב, צובע ועוד. ואם היינו מפרשים בשבת, לכל השבת מתחילתה ועד סופה, היו צריכים לומר מעת לעת.