הפלה מלאכותית
שלום כבוד הרב,
ראשית אציין שהשאלה שאני רוצה לשאול היא שאלה תיאורטית - הלכתית בלבד, וב"ה לא מעשית מבחינתי. מצד אחד מקובל שלפי ההלכה הפלה היא מעשה רצח לכל דבר, ולכן מתחייב שגם במקרים קשים כגון התעברת מאונס או מגילוי עריות או שהתגלה בולד פגם חמור וכו' גם אז אסור בשום אופן לחסל את העובר, ככל אדם חי. אך מאידך יש הלכות שבהן הגמ' מתייחסת לעובר כ"ירך אמו", "כמיא בעלמא" וכדו' לדוגמא אדם שרצח אשה וקרה אסון (כלשון התוה"ק) הרוצח לא מתחייב מיתה על הוולד אלא משלם פיצויים לבעל. א"כ מה דעתו של הרב בנושא, האם הפלה מלאכותית אסורה משום לא תרצח (או לאו אחר) או שלדידנו אין בעיה מוסרית - דתית בדבר?
א. באופן עקרוני, הריגת העובר היא איסור תורה.
ב. עובר בתוך 40 ימים הראשונים נחשב ל"מיא בעלמא", ואין איסור תורה.
ג. עובר ירך אמו, לא לכל עניין הלכתי. בוודאי לא לעניין הפלת העובר, זו שיטת רבינו.
ג. הפלת עובר פגום מאוד במומיו, סוגיה הלכתית קשה מאוד, האזן הלכה יומית בעניין זה, באתר קהילת נצח ישראל באודיו.
ד. המפיל עובר חברו, עובר על איסור תרה, אבל אינו חייב מיתה, כדין רוצח, ולכן משלם דמי העובר לאבי העובר.