דילוג לתוכן העיקרי

עבודה ותפילה במניין.

שאלה

לק"י י"ח שבט שלום הרב, לפני מספר שבועות התחלתי לעבוד במאפיה בימי שישי, עם הזמן המעסיק מכניס אותי לעבודה ומזמן אותי לאט לאט יותר ויותר מוקדם, עד שבשבוע האחרון זומנתי כבר מ2:30 בלילה (העבודה נמשכת לרוב עד השעה 14:30 בצהרים). אך נתקלתי בבעיה, המעסיק נותן זמן תפילה לכל המבקש, אין לו בעיה לשחרר אדם שיתפלל בחדר צדדי, אך לא יוכל לשחרר אדם לבית כנסת (עקב כך שאם ישחרר את כולם לתפילה בבית הכנסת, לא יישארו לו עובדים). כרגע הפסקתי את העבודה, הודעתי למעסיק שאני רוצה לשאול רב על הנידון ובע"ה אחזיר לו תשובה. הנני בחור ישיבת הסדר שכרגע בתקופתו הצבאית, נשארו לי עוד כשישה חודשים עד החזרה לישיבה. מה שאומר שאם הייתי מסכים לדברי המעסיק, הייתי מגיע למצב שלא אתפלל מתפלל במניין בימי שישי כשישה חודשים. יש לציין שהתחלתי לעבוד אך ורק ע"מ לחסוך הכסף בשביל צורכי חתונה בע"ה כשאחזור לישיבה (אם כי עדין אין שום תכנון לכך). אודה לרב אם יוכל להשיב לי ולכוון אותי בנידון מכמה בחינות.
א. האם זה בסדר / יש צד לדבר ויהא היתר למעשה כזה (להתחיל את העבודה בלילה, ובזמן תפילה להתפלל ביחידות בחדר צדדי במאפיה, באופן כזה שהדבר אינו חד פעמי, אלא הולך להיות כך באופן קבע בימי שישי עד החזרה לישיבה)?
ב. והאם הדבר מתאים בכלל לאדם בן תורה בחור ישיבה?
ג. האם יש צד לאסור גם מבחינת מראית עין, שיראו בחור ישיבה המתפלל ביחידות, בחדר קטן ואף לא במקום הכי לגיטימי לתפילה?תודה רבה!

תשובה

אם אין לך עבודה אחרת, ואם אין לך מקורות לחתונתך, עבוד בעבודה זו, עם תנאיה אלה, והתפלל לה' שיסייעך שתמצא עבודה אחרת, ומקורות הכנסתיים טובים יותר, לצרכי נישואין, וזאת כדי שתזכה לעבוד את ה' כדת וכהלכה.