דילוג לתוכן העיקרי

האם מותר לעקר אשה ?

שאלה

http://www.moreshet.co.il/shut/shut2.asp?id=49069 ראיתי בכתובת הנ"ל תשובה שאסור לעקר אשה למרות שהיא סובלת ובעלה קיים פו"ר, האם יכולה לסמוך על הרמב"ם שכתב בהלכות אסו"ב פט"ז ואשה מותרת לשתות עקרין שמסרסין אותה עד שלא תלד. (ומה שכתב המסרס את הנקבה פטור (ולא מותר) כלשון התוספתא, לא שהתכוון לחלק בין מסרס בידיים למסרס בגרמא ע"י שתיה - כמו שכתב מור"י, האם הבינותי אותו נכון?)תודה רבה!

תשובה

עיין איסור ביאה, טז, אות יח, שמרי כנראה סמך ידו על המער"ק. והמער"ק בדעה שיטת רבינו היא סירוס אישה בידיים, פטור, אבל אסור. סירוס אישה ע"י סם, מותר גם אין לה צער בהיריון ובלידה. בניגוד לב"ח, שלדעת הב"ח, שיטת הרמב"ם היא שמותר לאישה לעקר עצמה ע"י סם, רק כשיש לה צער בהריון או בלידה. עיין בשו"ע, אה"ע, ה, ב"ש, סקי"ד, וחלקת מחוקק, שם, ס"ק ו, שהם כמו שיטת המער"ק בניגוד לב"ח. אולם, עיין בספר נשמת אדם, על שו"ע, אה"ע, ה, יב, שיש מחלוקת הפוסקים אם מותר לאישה לעקר עצמה ע"י סם, כשבעלה לא פו"ר. וי"א שאפילו קיים פו"ר, והוא רוצה יותר, מדין ולערב אל תניח ידך, שגם כן אסור לה. ולכן, אם היא מצטערת בהיריון ובלידה, ובעלה כבר קיים פו"ר, ניתן להורות לה לקולא.