דילוג לתוכן העיקרי

חוני המעגל - חילול שם שמים

שאלה

שלום לכבוד הרב,
במסכת תענית דף יט ע"א מסופר כי שמעון בן שטח שלח לחוני המעגל, לאחר שהאחרון ביקש גשמים בצורה שביקש, "אלמלא חוני אתה גוזרני עליך נידוי". מדוע מעשיו של חוני המעגל עולים בבחינת חייב נידוי.
1. האם בשל נוסח הבקשה שנקט בה "גוזרני עליך" שאינו ראוי כלפי מעלה?.
2. או שמא, כפי שמורנו הרב יוסף קאפח מסביר, או לפחות כפי שאני הבנתי את מורנו הרב יוסף קאפח, בהלכות ת"ת פרק ו הל' ח, החייבים בנידוי " המביא את הרבים לידי חילול השם", כגון חוני שהתפלל ויתכן שתפילתו לא תענה ואז יהא חילול ש"ש שכן יאמרו, חוני אינו צדיק ו"או הקב"ה אינו עונה לתפילת חסידיו?
3. במידה והאמור בסע' 2 נכון, האם לא קיים חשש שכל צדיק שמתפלל יכול להביא לחילול ש"ש - שמא תפילתו לא תענה, או שמא, החשש קיים רק שמדובר בתפילה פומבית (למרות שעדין קיים קושי לגבי חכמים אחרים שהתפללו ולא נענו).
תודה.

תשובה

1-2. שני הדברים קשורים בזה בזה.
3. אין קשר בין תפילה לה' בסגנון תובעני, לבין תפילה פומבית בסגנון תחנונים. כי גם צדיק כמו משה רבינו, שהוביל תפילות המוניות, בגין חטא העגל, בוודאי הזהיר את העם, שאפשר חלילה, שאם לא ישובו בתשובה שלימה, והקב"ה בוחן כליות ולב, שההסתר עדיין יימשך, ולכן יש מקום לתפילות המוניות פומביות, ואין למנען מן החשש, שמא לא ייענו. כי הצדיק מסביר לעם שאין התפילות נוסחת קסם לקבלתן, אלא סילוק ההסתר, ע"י תשובה אמתית מאוד, באמצעות תפילות כנות ביותר.