זיכוי הרבים
שאלה
עליך השום מארי רצון האם הרמב"ם יסכים לאימרת בעל "תורת חובות הלבבות" שאומר בסוף ספרו, שאם אדם זיכך את עצמו והעלה את עצמו לדרגות גבוהות ביותר בעבודת ה', ערכו יהיה פחות בהרבה מאשר אדם שמזכה אנשים רבים וצאצאיהם במצוות. אם הוא מסכים, אז היאך ייתכן שלמזכה עוברת אוטומטית מצווה שהבן של המזוכה פועל? כל טוב ובאמת
תודה
תשובה
אין קשר בין הדברים, ובוודאי לא לצורך השוואה וליצירת יחס. אין ספק שייעוד האדם זיכוך נפשו והתדבקותו בצור העולמים עד עד. אבל כדי להגיע ליעד כזה ש יצורך:
א. להישמר מכל משמר מן העבירות.
ב. עשיית מצוות כהלכתן.
ג. ידיעת ה'. בכלל עשיית המצוות נמנית בחשיבות מרובה זיכוי הרבים.