דילוג לתוכן העיקרי

שאלות ועוד

שאלה

1) האם ציבור שלא עומדים במודים דרבנן וכולם יושבים ראוי לגעור בהם כי הם נראים כופרים בקב"ה?
2) האם מי שאומר אלוהינו כאשר הוא אינו קורא פס' הוא נושא שם שמים לבטלה?
3) האם מותר להגיד אדני גם כשאני לא קורא פס' והאם אין בזה משום אזכרת השם לבטלה?
4) האם אבותינו בתימן היו אומרים אלוהים ואלוהינו חופשי ורק בארץ השתבשו כולם בגלל האשכנזים?
5) ברמב"ם בפתיחה למשנה תורה כתוב בשם יי אל עולם האם הרמב"ם התכווין שתגיד אדני וגם כל ברכה ברמב"ם כתוב ברוך אתה יי האם הרמב"ם התכווין שתגיד אדני ולא השם? (אני מתכווין לרמב"ם עם נוסחאות מארי קאפח של הוצאת ישיבת אור וישועה)

תשובה

1. אינני יודע אם לגעור בהם, אלא יש להסביר להם בדרכי נועם, שלפי מנהג אבותינו כל אדם בריא, שגמר להתפלל בלחש, צריך לעמוד במשך כל החזרה, באותו מקום שהתפלל בלחש. ולשמוע ברכות הש"ץ ולומר אמן, וכשמגיע למודים ישחה מעט כדי שלא ייראה ככופר, שהש"ץ שוחה והוא - לא. וזה שלא עמד בחזרת הש"ץ, אם לא יהיה אנוס, הרי עבר על מורשת אבותינו, ועתה שהוא גם לא שוחה, הוא חלילה מוסיף "חטא על פשע" בבחינת "שתים רעות עשה עמי...". ורק אם דברי ההסבר הנעימים לא מועילים, אפשר לגעור אבל רק ע"י מי שראוי לגעור.
2. לא. כי ניתן לומר מילה זו, במסגרת דרשה או תפילה.
3. לא. אלא אם כן הוא ה' הוא האלקים וכיו"ב.
4. כן. אבל בכתיבת רשות כתבו אלדים.
5. בפתיחה - כן. בברכות - לא. כי הברכות נאמרות בשם ה' רק כשאומרים אותן כשחייבים לאמרן.