דילוג לתוכן העיקרי

עסק אינטרנט בשבת והעסקת גוי בשבת

שאלה

שלום הרב, אשמח אם תוכל לענות לי על כמה שאלות. רקע: יש לי חנות באיביי בה אני מוכר דברים. כל המכירות בחנות באות מגויים. עכשיו, זו לא חנות פיזית שאפשר לפתוח ולסגור ולכן היא פתוחה גם בשבת וגויים יכולים לקנות ממה גם בשבת (קיימת אופציה לשים את החנות במצב חופשה אבל זה פוגע בעסק ובמכירות כי איביי לא אוהבים את זה משום שהם רוצים שיהיה כמה שיותר מכירות עליהן הם מקבלים עמלות ובטח ובטח שלא כל שבוע). בנוסף, אני מעסיק עובד גוי מחו"ל ואני משלם לו משכורת לפי שעה. 1- האם מותר להשאיר את החנות באיביי פתוחה בשבת ושיהיו מכירות או שחייב לסגור אותה? קראתי באתרי אינטרנט שזה מותר אך עדיין הייתי רוצה לשמוע את דעתך. 2- האם מותר לי לתת לעובד עבודה במיוחד לשבת, או שמותר לי להביא לו עבודה גדולה מהרגיל בשישי בידיעה שהוא יגלוש לשבת אבל בלי לומר לו במפורש או שעליי לאסור עליו לעבוד בשבת? אני משלם לו בסוף החודש לפי כמה שעות הוא עבד במצטבר (סופר כל יום כמה שעות הוא עבד ומחבר הכל). 3- השעון במדינה שלו הוא כמה שעות קדימה. לאסור עליו לעבוד בין השעות של מכניסת שבת עד יציאתה לפי השעון אצלנו בישראל או לפי השעון אצלו? 4- יש המון קניות בחנות ולכן אני לא עובד ידנית אלא נעזר בתוכנות אוטומטיות כדי לחסוך זמן. עכשיו, כל פעם שמתבצעת קנייה בחנות, יש תוכנה אוטומטית שלוקחת לי כסף מהפייפאל (זה כמו חשבון בנק באינטרנט), משלמת אותו לספק שמספק לי את המוצר (שגם הוא גוי) ואז יהיו מקרים שהעובדים שלו שגם הם גויים יתחילו בעבודת אריזת המוצר והכנתו למשלוח בשבת עצמה כך שכביכול אני משלם להם בשבת כסף כדי לקנות את המוצר ושיכינו אותו למשלוח ללקוח, אך התשלום הזה הוא לא ידנית אלא הכל אוטומטי. האם זה מותר? או שעליי להשאיר את החנות פתוחה בשבת אבל את התוכנה האוטומטית של התשלום להזמנת המוצר והכנתו למשלוח עליי לסגור? 5- התוכנה האוטומטית הזו של התשלום על המוצרים היא תוכנה שפיתח יהודי. אני משלם לו עליה כל תחילת חודש תשלום מסוים. זה לא נקרא שאני מפרנס אותו בשבת, נכון? כי אני לא משלם לו לפי כל יום אלא פעם אחת בחודש על השימוש לכל החודש בלי קשר לאיזה ימים אני אעשה איתה שימוש. סליחה על אורך השאלה אך ניסיתי להסביר הכל בפירוט העסק הוא די מורכב ואני רוצה להזהר בשמירת השבת ולא להכשל בה גם לא בשוגג או בלא מודע.
תודה מראש!

תשובה

1-4. אם המכירות והקניותיהם ע"י גויים - מותר. אבל הפעל את העובדים הגויים בסטאטוס של קבלנים, ולא עובדים שכירים. אם שם החנות שלך הוא יהודי מובהק, רצוי לבחור בשם, שאינו יהודי מובהק. וההיתר מבוסס גם בגלל שהכל אוטומאטי ע"י תוכנות, ואין רלבנטיות מתי שם שבת.
5. מותר לתת לבעל התוכנה תגמולים, כמו שמותר ליהודי להניח מכשיר בקרב הגויים, ואפילו בשבת, ומשלשלים אסימונים ומקבלים מצרכים.