דילוג לתוכן העיקרי

האם ניתן לבטל תרומה למוסד דתי ישיבתי כאשר מצבי הכלכלי דחוק

שאלה

שלום כבוד הרב
האם ניתן לבטל תרומה
(שהינה בתור הרשאה חודשית זמנית לחיוב חשבון בנק , בסכום קבוע שהינו בד"כ כחמישית ממה שאני משתכר כעת )
למוסד דתי ישיבתי כאשר מצבי הכלכלי דחוק (כיום אני סטודנט, ונדרש לקחת הלוואות לצורך קיום) , וכאשר אותו מוסד לא מקיים את ההבטחות שהבטיח בהקשר לתרומה??(ובנוסף אני מצפה שקרוב משפחה יחזיר את ההלוואה עבורי בסכום חודשי קבוע שקרוב לסכום הנתרם. ואותו קרוב לא מודע לכך שאני תורם למוסד)?
( פרטים - מדובר בהרשאה ל24 חודשים בסכום כסף קבוע עבור המוסד לצורך בניית עוד קומה במוסד. ?( 12 תשלומים כבר שולמו למוסד, נשארו עוד 12 .ובמידה ואבטל את שאר התשלומים המוסד לא יחוייב על כך. ?והתנתי בזמן ההתרמה , שתרומה זו על דעת שהמוסד ישתמש בכספים לטובת בנייה בלבד, ושאם אראה שהמוסד לא משתמש בכספים לטובת בנייה אוכל לבטל את התשלומים שישארו)? המוסד אינו מבצע את הבנייה.
בעצמי עבדתי במוסד מעל 3 שנים וראיתי בו כשל ארגוני משווע ובזבוזי כספים על המון דברים שלא קשורים לישיבה כגון קמפיינים של שיווק לערוץ אנטרנטי לילדים במאות אלפי שקלים.(שכיסו אולי 5% מההוצאות עליהם)? ולמוסד יש קופה אחת - לטובת הכל, כולל משכורות לעובדים.
אך פיתו אותי בכל זאת לתרום למוסד לטובת הבניה המתבקשת.
(המוסד גם הבטיח לכל מי שיתרום לטובת הבניה, שסכום התרומה שלו יוכפל ע"י קרן חיצונית והמוסד יקבל כפליים. מה שלא התקיים.))

תשובה

א. מבחינה עקרונית, אם אדם התחייב (=נדר) בסכום כל חודש למוסד דתי, לתקופה מסוימת, ובתוך אותה תקופה הנודר העני, ואין לו יכולת לקיים את עצמו, חייו קודמים, ויבקש התרת נדרים.

ב. אם תיאוריך על התנהגות הנהלת המוסד הם נכונים, ואם התנית אתם במפורש, שתרומתך היא רק לצורך בנייה, ומזה מס' שנים אינם בונים כפי שהבטיחו, רשאי אתה שלא למהשיך בתרומותיך, עד שיחדשו את הנייה.