שאלות הלכתיות אשר נדרשות לי כעבודה בית ספרית
כבוד הרב רצון ערוסי,
שמי עדי קוטה (ביתו של תמיר האחיין של שמואל משולם ז"ל).
אני לומדת באולפנת אמי"ת גבעת שמואל ובמסגרת לימודי נדרשתי לשאלות הלכתיות אשר מצאתי לנכון להפנותן לכבוד הרב.
הנני מודעת לעומס העבודה וזמנך היקר אשר מחולק בין כל דורשי מוצא פיך.
יחד עם זאת, אודה להתייחסותך ותשובותיך למספר השאלות מטה:
1) איך כבודו הגיע להיות רב ופוסק.
2) במה הנך עוסק? וכמה שנים אתה עוסק בזה?
3) האם אפשר להסתפק בחבישת כובע בדומה לכיפה על ראש האדם היהודי?
4) איזו מצווה יותר חשובה או עיקרית ביהדות - "ונשמרתם לנפשותיכם" או חבישת כיפה?
5) "ונשמרתם לנפשותיכם" - מה כוונת מצווה זו ביהדות?
6) מה מטרת מצוות חבישת הכיפה? ולשם מה חובשים אותה?
7) בשל הסיכון בחבישת הכיפה בחו"ל, האם חייב יהודי לחבוש כיפה בחו"ל?
שוב תודה על התייחסותך.
עדי קוטה
רח' משה אהרון טוב 7, קרית אונו
1. למדתי תורה בישיבות, ואני לומד תורה ומלמד תורה ברבים. אך איני יודע אם אני נחשב לרב פוסק.
2. כבר למעלה מ 30 שנה אני משמש כרב העיר קרית אונו, אך מעבר לעיסוקי זה אני משתדל לרבץ תורה ברבים.
3. אפשר בכל כובע שמכסה ראשו, רק שלא יתמיה את בני סביבתו בצורות בלתי רגילות.
וכן בכיפה נאה גדולה, כנ"ל.
4. כל מצווה חשובה, ואסור לנו להעדיף מצווה זו או אחרת. אין ספק שהצלת נפשות היא מצווה חשובה ביותר, אך גם חבישת כיפה, אף שיסודה במנהג, היא נתקבלה בעמנו, כביטוי אמתי לקבלת עול מלכות שמים וסמל יהדותי.
5. הכוונה כפולה: א. להיזהר מכל דבר שפוגע בבריאות הגופנית. ב. להיזהר מכל דבר שמשחית את הנפש, כלומר להיזהר מחיים יצריים.
6. ראי לעיל בתשובה 4.
7. במקומות שיש סיכון להתהלך עם כיפה, כמו בחו"ל, שיש אנטישמיות ושונאי ישראל, אפשר לכסות הראש בכובע קסטקט וכיו"ב.