דילוג לתוכן העיקרי

מזוזה והסמכת גאולה לתפילה

שאלה

שלום לכבוד הרב ברצוני לשאול 2 שאלות:
1) יש לנו שער לגינה מצומח דהיינו 2 עצי פיקוס שמדי חודשיים אני מגזם אותו ומעצב לו פתח כניסה לחצר הפרטית, אציין שיש לו 2 מזוזות, אך החלק העליון הוא עגול כל שהוא לא ישר כמשקוף, חבר שבא אליי הרהר אם פתח זה חייב מזוזה, ככתוב:על מזוזות ביתך ובשעריך.
2) אם אחרתי לביהכנ"ס בבוקר והגעתי בדיוק כשמתחילים תפילת העמידה של שחרית, האם עליי להצטרף אליהם לעמידה או שעליי להתפלל קודם יוצר וקריאת שמע על מנת לסמוך גאולה לתפילה. אציין שבסידור שיח ירושלים, בהלכות המקדימות לתפילה הוא אומר שעדיפה תפילה בציבור על פני הסמכת הגאולה לתפילה (כמו בערבית) אך אינו מציין את המקור והסימוכין להלכה זו. אודה מאוד לכבוד הרב.
בברכה רפאל שייך

תשובה

1. אם השער הוא בן שתי מזוזות ניצבות, שכל אחת לפחות כגובה עשרה טפחים, אף שהמשקוף קשתי, חייב במזוזה. ובתנאי שהמשקוף יהיה משקוף קבוע, ולא עץ מטפס, שהיום היננו, ומחר איננו.
2. נחלקו מפרשי רבינו, אם בשחרית יש לוותר, בנסיבות כאלה על הסמכת גאולה לתפילה, ולהתפלל מיד שמונה עשרה עם הציבור, ואח"כ זמירות וק"ש וברכותיה. בערבית הדבר פשוט שכך יש לנהוג, ולענ"ד נראה, שעדיפה תפילה בציבור, מאשר הסמכת גאולה לתפילה, אפילו בשחרית.