צבא וישיבה
כב' הגאון הרב רצון ערוסי שליט"א
שלום רב!
עיינתי בתשובות הרב בנושא גיוס בחורי ישיבות, וראיתי שכב' הרב מסתמך על מכתב שכתב לו הגאון ר' יוסף קאפח בשבח כולל האברכים שפתח בקרית אונו אשר תורתם אומנותם. וכב' הרב הסיק מהמכתב המשבח שכביכול הגר"י קאפח נתן היתר לבחורי ישיבות שתורתם אומנותם שלא להתגייס לצבא. ובמחילה גדולה, אני תמה ושואל "מה עניין שמיטה להר סיני"??? הרי גם בציבור הדתי ציוני שהגר"י קאפח השתייך אליו בגאווה (בכל עת בחירות היה קורא הגר"י קאפח להצביע למפד"ל), ישנם כוללים לבחורים שתורתם אומנותם. אבל הבחורים האלה נכנסו לכוללים הללו רק לאחר שסיימו את שירותם הצבאי בישיבות ההסדר!!! אם כן ברור שכל רב מכל המגזרים יתמוך בכולל שתורתו אומנותו, גם רב שמשתייך לציבור הציוני דתי ומחייב שרות צבאי לרבנן ותלמידיהון כמו למשל הרב מלמד שליט"א יתמוך בכולל כזה, ואפילו אם אברכיו יהיו אנשים המוגדרים "חרדים" שלא עשו צבא, מכיוון שכולל לאברכים שתורתם אומנותם הוא דבר טוב כשלעצמו. במילים אחרות, אין לערבב בין עניין כולל אברכים שתורתם אומנותם שהוא מצויין לכולי עלמא, לבין עניין חיובם של תלמידי ישיבות להתגייס לצבא מדין"לא תעמוד על דם ריעך". במילים אחרות, הגר"י קאפח כמו גדולי תורה ציוניים אחרים שיבח אותך על הקמת כולל אברכים שתורתם אומנותם, כי לימוד התורה הוא חיינו ואורך ימינו. אבל על זה שבחורי ישיבה לא יתגייסו לצבא הוא היה מגנה בכל תוקף בוודאות!!! ומה שכתב לך "עת לעשות לה' הפרו תורתיך" לא לעניין השתמטות מהצבא חלילה, אלא כוונת הגרי"ק שמותר לאברכים בדורנו לקבל מילגות קיום ושלא יתפרנסו מיגיע כפם. אשמח מאוד אם כב' הרב ישיבני, ברוך תהיה!
אני תמה מנין לך הביטחון להסיק מדברי מארי אלי, ובדברי ברכתו הכתובים, כדי לעמוד על כוונתו. אני לא אמרתי שמארי לא היה בעד שירות בני ישיבה בצבא, אני אמרתי שמארי לא שלל אברכים שלומדים תורה באמת, גם מבלי ששירתו בצבא, ועליך לדעת שמארי זצ"ל אמר לחברו רב חשוב שכבר נפטר, ואשר בניו, כולם למדו בישיבות חרדיות, שהוא צריך להיות מאורש, שזכה לכך, ורמז לו, שהוא מצטער שהוא לא זכה לכך. ודברים אלו הם בגדר שימוש תלמידי חכמים, שהוא גדר חשוב מאוד להוראת ההלכה.