דילוג לתוכן העיקרי

ידיעת אמת, האפשרית?

שאלה

שלום לכבוד הרב,
שאלתי הנה שאלת תגובה לתשובתך לאחד השואלים (ז' בטבת תשס"ה) בה נשאלת לדעת הרמב"ם המצריך "ידיעה" לגבי מציאות הבורא יתברך, והאם צריך ידיעה גם לגבי שאר עניינים, כגון תורה משמיים, השגחה פרטית, ושאר נושאים במחשבה. תשובתך היתה: " כל עניין אמוני חייב להיות עם ידיעה והכרה, אבל ידיעת ה' היא עניין הרבה יותר מהותי ואינו דומה כלל לשאר העניינים שהזכרת. כי בידיעה הזו תלויה כל עבודת ה' שלנו, בדין השלמות, דעת את אלקי אביך ועבדוהו" ואני שואל: הרי ידיעה אמיתית לפי הרמב"ם, לפי הבנתי אותו, היא רציונלית שכלית פילוסופית. מלימודיי באוניברסיטה והתעניינותי האישית בפילוסופיה, כמעט ואין כיום שום נימוק פילוסופי, בכל נושא שהוא ואף במציאות השם, שאין לו נימוק נגדי המביא לידי מצב של אי יכולת הכרעה בינהם. (לפי מיטב ידיעתי, אף הרב סולובייצ'יק ז"ל טען כך). ואפילו אם נניח שכן קיים בנמצא טיעון כזה, רק אדם פילוסוף עם מחשבה חדה מאד שיכול "לשחות בקלות" בטיעוני הלוגיקה הקשים, יוכל לעבוד את השם בדין השלמות מה גם שרוב רובם של עובדי השם אינם כאלו. ועוד שרוב רובם מחכמי ישראל אינם מעודדים ויש אף אוסרים לימודי פילוסופיה כללית או יהודית או בכלל כל קריאה בתחום (לדוג': מורה נבוכים, הפרק הראשון של חובות הלבבות ועוד ועוד) ולכן אינני מבין את תשובתך: "שבידיעה הזו תלויה כל עבודת ה' שלנו, בדין השלמות, דעת את אלקי אביך ועבדוהו." האם ל - 99% מהעם, עבודת השם שלהם פגומה למרות שהם מקיימים את מצוות השם ע"פ ההלכה? סליחה על אורך השאלה, היא נשלחה כתגובה, לשאלה המוזכרת לעיל, מספר פעמים, אך לא התפרסמה.
תודה רבה

תשובה

חלילה, כל העובד את ה' כהלכה, גם בלי ידיעת ה' כמתואר בדבריך, הוא בהחלט עובד ה'. אך יש דרגות. שהרי כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. ויש צדיקים שעטרותיהם בראשיהם בעולם האמת (על דרך האליגוריה וד"ל). כשם שגם בידיעת ה' יש דרגות, כשהדרגה הבסיסית שיש להתחקות אחרי העילה הראשונה, עילת העילות, ולגבי הדרגה היותר גבוהה, אכן צריך האדם להיזהר בעוונו. כי כפי שציינת הדברים באותו מישור אינם קלים כלל ועיקר. וצריך האדם לדעת כיצד להתעלות, מבלי חלילה, ליפול לתהום.