לאחרונה חזר הרב מאיר מאזוז, שליט"א, בהוראה לומר "אבינו מלכנו."
הוא נימק את דבריו ואמר שבהתחלה באמת עם פרוץ המלחמה הורה לומר "אבינו מלכנו", אבל כעת, כשהיא מתמשכת, הוא חשש שמא אנשים יתרגלו לומר "אבינו מלכנו," וכשיגיע הזמן לומר זאת בימים נוראים, כבר לא תהיה לזה אותה השפעה עליהם.
אנשים עלולים לא להקדיש תשומת לב ראויה לתפילה, ולכן יש צורך להבדיל בין מה שהוא רשות לבין מה שהוא חובה. אז, לאחר שהמלחמה נמשכה, חזר והורה לומר "אבינו מלכנו." ואנחנו עצמנו לא הפסקנו לומר זאת מאז פרוץ המלחמה, משום שהיא נמשכת וכמעט כל יום, בעוונותינו הרבים, יש לנו קורבנות.
אנחנו מקיימים את מה שאמר משה רבנו כשהורה ליהושע להילחם בעמלק, בעוד הוא וכל העם עמדו והתפללו. כלומר, בעת שהצבא נלחם, אלה שאינם במלחמה צריכים ללמוד תורה ולהתפלל, כדי שהקדוש ברוך הוא ישמע תפילותינו ויציל את כל חיילי ישראל.
לכן המשכנו לומר את "אבינו מלכנו." מה גם שאמירת "אבינו מלכנו" בראש השנה אינה חובה אלא מנהג. לפעמים בישראל לא היו אומרים זאת בראש השנה, כי יום זה אינו יום של בקשות, אלא יום שבו אנו אומרים בתפילת מוסף ברכות מיוחדות: מלכויות, זכרונות, ושופרות.
אבל מעבר לכך, המנהג להוסיף "זכרנו לחיים" הוא מנהג מתקופת הגאונים, ולא מימי התלמוד. כלומר, אין מבקשים בקשות ביום הדין, וגם לא בראש השנה, אף על פי שהוא יום דין. אולם, מכיוון שפרצו הקרבות הללו, אמרנו שכשם שמתקרבים ימי הדין, כך יש צורך לומר "אבינו מלכנו."
אנחנו מרגישים שיש צורך דחוף שהשמים יתערבו, ולכן בימי המלחמה ובאמצע מצב של ספק שבו כנסת ישראל נמצאת בימי דין, יש לומר "אבינו מלכנו" באופן קבוע. כך נהגנו ואנו נוהגים עד שהקדוש ברוך הוא ישמע את תפילותינו, יציל אותנו מכל צרה ומצוקה, וייתן הצלחה וכוח לכל כוחות הביטחון.
אך בכל זאת, יש לנו שלטון שנבחר באופן דמוקרטי, ואנחנו רואים שאם יש הפגנות סוערות ברחבי הארץ, עלינו להיזהר מאוד. עלינו להתפלל שהקדוש ברוך הוא יושיע את עמו ישראל, ויסלק את שנאת החינם מתוכנו. הרי אפשר וצריך להתווכח, אבל מהרגע שהוויכוחים הופכים לוהטים, וכל אחד מדבר בשם משפחות החטופים, אזי זה עלול להיות שנאת חינם.
שנאת חינם החריבה את בית מקדשנו, והיא עלולה לפגוע בנו קשות – לפגוע בחטופים ולפגוע בתוצאות המלחמה. לכן, מותר להתווכח, אך אסור לחצות את הגבול ולהגיע להתלהמות שתצית פילוג בעם. צריכים להתפלל ולבקש מהקדוש ברוך הוא שיסלק את שנאת החינם מתוכנו.
כי שנאת חינם היא המפגע הגדול ביותר.