דילוג לתוכן העיקרי

אחדות הרבנים

שאלה

במאמרו על הרב קאפח, יוסי פרחי כותב: "הרב עודד את תלמידיו לשרת בצבא וראה זאת כמצווה גדולה, ולא הבין כיצד יש לפטור תלמידי חכמים מקיומה. היה בין הראשונים שנתן את הסכמתו לעידוד עליה להר הבית". בדיון שהיה לפני זמן מה באתר, אמרתה שאין לסרב פקודה אבל מאידך לאור המצב בצבא, תלמידי חכמים פטורים (אין זה ציטוט מדויק, אבל זה הוא רוח דבריך). וגם בזמן האחרון, אמרתה שאסור לעלות להר הבית.
שאלה:
על איזה אחדות בין הרבנים אתה מדבר כשבתוך הבית עצמו, יש חילוקי דעות, לא על פרט בכשרות או מנהג בהלכות תפילה, אלא על שתי נושאים כל כך עקרוניים וחשובים לכל עם ישראל?
תודה על תשובתך.

תשובה

לא ידוע לי שמארי ז"ל עלה אי פעם להר הבית.

כמו כן הוא היה חבר מועצת הרה"ר, כשאסרה לעלות להר הבית.

ואמנם ר' יוסי פרחי הי"ו המציא לי שני מסמכים של מארי, תשובה מכ"ג חשון תשנ"ח, ומנשר בעניין הר הבית, שמארי חתום עליו.

בתשובה נאמר, שמותר לעלות להר הבית בגבולות המותרים, וציין שאינו מומחה בעניין גבולות אלו, אך כתב שנראה לו לסמוך על קביעתו של הרב גורן ז"ל, והוסיף, שבעניין עלייה להר הבית, אין להתמסר במסירת נפש, וכך כמו תנועת "חי וקיים".

במנשר מביעים הרבנים החתומים שתי דאגות, שאנו מאבדים את אחיזתנו בהר, והוא הופך להיות הר מוסלמי בלבד, ודאגה שנייה, שעולים להר יהודים שאינם שומרים על קדושת ההר. ולכן אותם רבנים פנו בקריאת קודש (כנראה לרה"ר לישראל), שיקבעו את הגבולות המותרים לעלייה בהר, ושיפרסמו את תנאי ההיתר, ושיבנו בית כנסת בהר הבית, כגבולות המותרים.

לצערנו, דבר זה לא נעשה עד היום, ולכן אני מורה ובא לא לעלות להר הבית, כדי שלא לפגוע בקדושתו, אבל כל מי שיש לו מורה הוראה מוסמך שיודע את הגבולות המותרים, ואת תנאי ההיתר, יש לו על מי לסמוך. ואני הצעתי בעבר, שיבנו בתי כנסת, בקרנות הר הבית, אפילו לא עליו, כך שיהודים, בארבע קרנות הר הבית יתפללו וישקיפו על ההר, כדי לבסס אחיזתנו על ההר ובלבותינו.