דילוג לתוכן העיקרי

צירוף למניין

שאלה

שלום לרב צפניה היקר, מה שלומך? רציתי לשאול לגבי צירוף למניין, כל עוד אין היתר להצטרף עשרים בבית כנסת בשני קפסולות, האם ניתן להצטרף 10 כאשר יכול להיות מצב שחלק מאחורי מחיצה מניילון-אמנם כולם בתוך בית הכנסת. וגם לשאול (ראיתי כאלו שמקפידים על כך בבית כנסת ספרדי) שיהיו כל העשרה בבית הכנסת ממש ואפילו לא אחד שניים בכניסה שרוצים להיות בחוץ (אבל רואים ושומעים) באוויר הפתוח לרשות הרבים.
תודה רבה!!

תשובה

לשואל היקר 

שבוע טוב ותפילתנו שימנע השם מגפה מנחלתנו וכמה שיותר במהרה כדי שנוכל לחזור להתפלל ברוב עם וללמוד בבתי מדרשות ברבים 

אמנם יש מקפידים שלכה"פ יהו בקפסולה אחת עשרה ויותר נכון גם במחיצת הש"צ. 

אולם למעשה מן הדין לפי עניות דעתי בפרט במחיצות מניילון כמדובר אין בכך מגרעת (כי כבר אמרו על מחיצה שהוא מטעמי צניעות וכיו"ב אינה מחיצה), ויכולים ואין מחוייבות שיהו בקפסולה אחת עשרה ואדרבה כמה שיותר לשמור מרחק הדבר יותר רצוי הן מבחינת בריאותית והן לישוב הדעת של המתפלל. 

באשר לצירוף הללו שנמצאים מחוץ לבית הכנסת כדוגמת מה שהזכרת שרק נמצאים בפתח או לכה"פ נראים, הדבר מורכב מאוד ותלוי לכאורה בסוגיה עם חדר גדול וחדר קטן. ועד כמה מתבטלת הרשות לרשות ועד כמה המיעוט מתבטל כלפי הרוב. ולדעתי אין מקום לצרף ואולי רק במקרה שהם ממש בפתח, כדין הפתח ולפנים. אבל בודאי לדעת רבינו אין להסתמך על נראה מהחלון וכיו"ב, ואף בדעת מרן יש עיקולי ופישורי בדבר. ואין כאן מקומו להאריך.