הסרת כתובת קעקע
לכבוד מורנו ורבנו ועט''ר הגאון מארי רצון ערוסי שליט''א.
שלום רב.
שמעתי את שיעורו של הרב בעניין הסרת כתובת קעקע שיש להסירה לפחות מהבחינה החינוכית.
אולם לעניות דעתי לכאורה יש להורות להסירה גם מבחינה הלכתית. שהרי הגמרא במכות חוששת אפילו למראית עין של כתובת קעקע אלא אם כן יש שם מכה המוכיחה שזו מכה ולא קעקוע. והנה מי שעושה כתובת קעקע הרי הוא לא עובר רק על האיסור בעצם העשייה אלא כל הזמן שהיא עליו יש איסור של מראית עין. ויותר מזה הרי הרמב''ם כתב בהלכותיו שטעם האיסור הוא שהיו העובדי אלילים על ידי הקעקוע עבדים מכורים ומורשמים לעבודה זרה כל זמן שהקעקוע עליהם. אם כן ברור שזה לא רק איסור על עצם כתיבת הקעקוע על אף על השהייתו על הגוף. ועוד כמדומני שמבואר בתוספתא שאם הוא קולף הקעקוע אז הוא מציל עצמו מן החיוב.
תודה רבה!
הצדק עמך. איני זוכר כיצד נוסחו דבריי, אבל לפי מיטב זכרוני, התייחסתי למקרה שקשה מאוד להסיר את הכתובת קעקע, שאז מדין מראית עין, שזהו איסור מדרבנן, יש פטור בגלל הצער הגדול שיהיה לו, אבל מטעמי חינוך, הרי המכשול גדול בכל יום, ואולי זה בבחינת לפני עיוור, יש עליו חובה גדולה יותר.