דילוג לתוכן העיקרי

הצטרפות כופר במניין - איך להתנהג?

שאלה

לק"י

לכבודו הרב יצ"ו, שלום.

אני מתפלל בבית הכנסת מודרן אורתודוקסית בארה"ב ולאחרונה מצאתי כמה אנשים שכופרים בעיקר ממש. הם הלכו לישיבה וגדלו עם הדת אבל שמעתי מפיהם שהם לא מאמינים שמשה רבנו עליו השלום כתב את התורה או בתורה שבעל פה בכלל (שיש חיוב מן השמים לשמור על הוראותיה). והם באומרים בגלוי לב שהתורה נכתבה על ידיי סופרים רבים במשך תקופות רבות ואין חיוב לשמור המצוות אם מישהו לא רוצה (חס ושלום). יש עוד דברים כאלה אבל אין צורך לרשום אותם כאן. בנוסף הם באופן פעיל מנסים להפיץ כפירה שלהם בקרב הקהילה והיו מוצלחים קצת - רחמנא ליצלן.

רב הקהילה הוא איש כושר ויושר אבל הוא צעיר מאד והוא לא מרגיש מסוגל לטפל בזה בשום אופן פרודוקטיבי. דברתי איתו והוא סובר שאולי אני לא מבין את אנשים האלה באופן ברור או ייתכן שהם תינוקות שנשבאו ואז לדעתו אין מה לעשות כלל. אבל לא נראה לי כי הם מכירים הדרך הנכון אבל דוחים אותה לגמרי ורוצים לשכנע אחרים. וכופרים האלה לובשים כיפות ובחיצון הם שומרים את הלכה (אבל לא בשלמות ובהרבה קלות) וגם קוראים עצמם "אורתודקס" כדי לתת אמינות ואותנטיות לכפירתם.

אני באמת לא רוצה לעורר מחלוקת בקהילה אבל יש לי כמה שאלות מעשיות באשר איך להתנהג במצב הזה:

א. האם אני יכול לענות אמן ברכותם?
ב. אם יש מניין של עשרה בדיוק והכופרים בתוכו האם אני יכול להצטרף בתפילה איתם? לומר דברים שבקדושה?
ג. האם יש אפשרות לאכול אפייה או בישול שלהם?
ד. האם יש לי חיוב תוכחה כלפיהם? להתווכח איתם כשהם מנסים לשכנע אחרים להאמין בכפירה ח"ו?

יש בקהילה כמה פשוטי העם שאני לא דואג להם. אני לא מצריך שכל אדם בדורנו יהיה משה רבנו אבל במקרה זה יש הסתה לעבירה וכפירה אמיתית.
יורני רבנו ותודה מראש.

תשובה

בתחילה יש להתייחס אליהם, כאל טועים, ולנסות להוכיחם בדרכי נועם, ולהעמידם על טעותם.

אבל רק מי שיש לו הידע והכשרון לעשות זאת, אם למרות זאת, יחזיקו בדעתם, הם נחשבים לכופרים, ויש להתרחק מהם.

אך להכרעה כזו מסורה למוריה וראה, שיכולים לבחון דברים אלו היטב.